Technologia kontra człowiek – trendy HR na 2020 r.

12 grudnia 2019

Technologia kontra człowiek – trendy HR na 2020 r.

Nowy rok, nowi my? Niekoniecznie. Siłą naszej firmy jako pracodawcy są indywidualne i stałe dla niej Employer Value Proposition (EVP), czyli korzyści płynące z pracy w danym miejscu. Nie chodzi tu jednak o wysokość wynagrodzenia. Prawdziwymi benefitami, które pozwolą pracownikom utożsamić się z przedsiębiorstwem są cechy takie jak stabilne zatrudnienie, działania CSR czy prestiż na rynku pracy. Dlatego każda strategia HR i employer brandingowa powinna skupiać się wokół nich. Wartości muszą być przejrzyste i powszechnie znane. W przypadku pracowników wystarczy seria szkoleń oraz materiały edukacyjne, ale co z kandydatami? Jak dać się zauważyć młodym talentom? Najwyższy czas na prognozy trendów HR na 2020 rok.

Strategia HR a technologia

Rynek HR stał się gorącym tematem w świecie IT. Facebook stworzył Workplace, czyli przestrzeń dedykowaną ofertom pracy. LinkedIn zrewolucjonizował sposób myślenia o rekrutacji czy samym rynku pracy i znacząco je uprościł. Google wprowadził własny portal dla osób poszukujących zatrudnienia. Większa część procesu rekrutacyjnego od dawna przeprowadzana jest online. Czy w świetle aktualnej sytuacji warto inwestować w działania offline? To zależy.

Potencjalni kandydaci chętnie docenią “na żywo” to, co jest nieosiągalne w internecie lub dostęp jest znacząco utrudniony. Dobrym przykładem jest bezpośredni kontakt z przedstawicielem firmy, do której nasz młody talent planuje aplikować. Przeważnie w głowie poszukującego rodzi się mnóstwo pytań związanych z przyszłym miejscem pracy. Plotki przekazywane z ust do ust, powszechna opinia czy rodzaj profilu działalności firmy mogą znacząco wpłynąć na jego decyzje o złożeniu CV. Kontakt z rekruterem również jest ograniczony - kandydat musi czekać dni, a nawet tygodnie na odpowiedź. Dlatego niezwykle cenne są spotkania z potencjalnymi pracownikami w ramach budowy employer brandingu.

Nie tylko LinkedIn

Pracodawca musi być aktywny w social mediach. Według raportu przygotowanego przez Hootsuite, twórców narzędzia przeznaczonego do planowania treści, Facebook wciąż jest najpopularniejszą platformą społecznościową. Dane zostały zebrane na podstawie miesięcznej aktywności użytkowników ich produktu. Co to oznacza? LinkedIn jest medium dedykowanym rynkowi rekrutacyjnemu, ale nie jest jedynym, na którym warto reklamować swoją firmę. Facebook to świetna przestrzeń do promowania wcześniej wspomnianych EVP oraz komunikacji z naszą grupą docelową w ich języku, bez budowania zbędnych barier. Warto pomyśleć również o aktywnym prowadzeniu konta na Instagramie i łączyć te działania z facebookowym contentem.

Można pójść o krok dalej i wykorzystać dobrze skonstruowanego chatbota na potrzeby rekrutacyjne. Chatbot utworzony za pośrednictwem Facebook Messenger odpowiadałby na pytania użytkowników oraz podpowiadał, na jakie oferty pracy może aplikować na ten moment. To fajna technologiczna nowinka, która pozytywnie wpływa na wizerunek pracodawcy. Ponadto, chatbot często jest przedstawiany jako brand hero firmy, a jego sylwetka może zostać wykorzystana w przyszłych materiałach reklamowych.

Targi pracy jako trend HR 2020?

Ważne jest miejsce naszych spotkań. Stand na uczelniach ogranicza pole dotarcia do studentów konkretnej placówki, no i właśnie - tylko studentów. Dzień otwarty w biurze również przyciągnie mocno ograniczoną grupę ludzi jedynie mocno zainteresowanych daną firmą. Tutaj na ratunek przychodzą targi pracy. Absolvent Talent Days charakteryzują się tym, że docierają do praktycznie każdej branży i profilu kandydata. Ze względu na mocno rozbudowaną strefę warsztatową, równie chętnie pojawi się tu student prawa, magister-inżynier mechatroniki czy junior z agencji marketingowej. Organizatorzy stawiają na promocję wydarzenia targetowaną pod konkretne grupy docelowe, a swoją ofertę targową kierują do przedstawicieli każdej branży.

Jak ma się technologia do targów pracy? Absolvent Talent Days skupia się na wprowadzaniu innowacji usprawniających procesy rekrutacyjne. Tradycyjne papierowe CV zostały zastąpione opaskami z kodem kreskowym, pod którym kryją się wszystkie niezbędne informacje uczestników - dane osobowe, wykształcenie, doświadczenie. Wystarczy zeskanować indywidualny kod - voila! Warsztaty z kolei odbywają się w strukturze “silent disco”, gdzie uczestnicy biorą w nim udział dzięki słuchawkom. Ich uwaga jest skupiona na przekazywanej treści i mocniej zapamiętują cenne informacje. Jest jeszcze program MatchMaking, który ułatwia dopasowanie profilu kandydata do oczekiwań pracodawcy rekrutującego na konkretne stanowisko. Zespół konsultantów selekcjonuje CV dodane przez użytkowników za pośrednictwem portalu Absolvent.pl na podstawie konkretnej oferty pracy. Następnie kontaktuje się z kandytatem, przedstawia ofertę oraz umawia na wstępne spotkanie z pracodawcą. Dzięki temu wystawca może odbyć nawet kilkanaście rozmów rekrutacyjnych w ciągu Absolvent Talent Days.

Masz jakieś pytania? Skontaktuj się z nami: bit.ly/rekrutuj-z-nami

Podstawa strategii, czyli feedback

Jaka jest Twoja firma? Co o niej myśli nasza grupa docelowa? Nie ma lepszej metody na kreowanie strategii HREB, jak konfrontacja z opinią publiczną i wyciągnięcie wniosków na przyszłość. Powstaje coraz więcej aplikacji i narzędzi mierzących satysfakcję naszych pracowników. Dzięki nim mogą szczerze wyrazić swoje obawy, powody frustracji, ale także pochwały. Jeżeli chodzi o obszar zewnętrzny, tutaj kluczowe są opinie pisane przez internautów na portalach internetowych.

Na Absolvent.pl użytkownicy mogą swobodnie wyrażać swoje zdanie na profilu danej firmy. Opinia podzielona jest na zalety współpracy z danym pracodawcą oraz na to, co warto poprawić. Ocena jest przejrzysta zarówno dla rekruterów, jak i innych użytkowników. Nowością na portalu jest możliwość dodawania relacji z rozmów kwalifikacyjnych. Dzięki nim zestresowany kandydat lepiej przygotuje się do czekającego go wkrótce procesu rekrutacyjnego.

Usługą towarzyszącą Absolvent.pl jest Profil Pracodawcy, który pomaga kreować wizerunek firmy w oczach kandydatów. Jako pracodawca możesz zaprezentować wszystkie EVP, wyjaśnić jakich cech i umiejętności poszukujesz u aplikujących oraz co jesteś w stanie zaproponować. Pokaż to, czym chcesz się pochwalić. Fajna lokalizacja biura? Atrakcyjne benefity? Widełki płacowe? Umieść wszystko w opisie profilu. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.

Trendy panujące w środowiskach HR i EB wcale nie zmieniają się tak gwałtownie i często, jak myślimy, a technologia - mimo wzrostu popularności i powszechności - nie wpłynie na znaczenie bezpośredniego kontaktu pracodawcy z kandydatami. Podstawą myślenia o firmie jest to, co nas wyróżnia i podkreślanie tych cech w komunikacji zewnętrznej. Dlatego warto inwestować w prezentacje działań nas jako pracodawcy. Świetnie się składa, już wkrótce ruszamy z XIII edycją Absolvent Talent Days. Wyrusz z nami w podróż do 7 miast, zapraszamy do kontaktu.

Może Cię zainteresować