Pracownik idealny – jakich cech poszukują pracodawcy?

28 listopada 2017

Pracownik idealny – jakich cech poszukują pracodawcy?

Pojęcie “pracownika idealnego” jest powszechnie znane i możemy się z nim spotkać niezależnie od rodzaju firmy, czy stanowiska. Ale czy pracownik doskonały w ogóle istnieje? W końcu nie ma osób idealnych, nie jesteśmy robotami zaprojektowanymi i zaprogramowanymi do wykonywania zleconych nam zadań, każdemu z nas zdarza się popełniać błędy. Mimo to, każdy przełożony będzie miał wobec nas konkretne wymagania. Zdolności interpersonalne lub kompetencje miękkie są wyjątkowo poszukiwane przez pracodawców.

W dzisiejszych czasach rekruterzy coraz częściej zwracają uwagę na to czy dany kandydat wpisuje się w tzw. “profil firmy”. Już nie tylko doświadczenie, ukończona uczelnia czy kursy budują naszą pozycję na rynku pracy. Oczywiście nadal są one bardzo ważnym czynnikiem podczas procesu rekrutacji, jednak - jak się okazuje - coraz większą rolę zaczęły odgrywać takie cechy, jak chęć i umiejętność uczenia się czy zdolność do pracy w grupie. Dlaczego są one takie ważne? Dowiedzcie się tego czytając poniższy artykuł.

W gąszczu możliwości

Rekruterzy, zanim podejmą decyzję o zatrudnieniu pracownika, zwykle odbywają spotkania z kilkoma kandydatami, którzy z reguły posiadają podobne doświadczenie i umiejętności. Co sprawia, że jedni postrzegani są jako bardziej odpowiedni, a innych się odrzuca? Pamiętajmy, że firmie zależy na efektywności - praca ma przekładać się na zyski i rozwój. O tym, czy pracownik ma potencjał wnieść taką wartość, może decydować zbiór posiadanych przez niego cech. Dlatego też firmy tworzą profile kandydatów idealnych na poszczególne stanowiska. Uwzględniają w nich nie tylko doświadczenie i określone umiejętności, ale również konkretne cechy charakteru. Podczas rozmów kwalifikacyjnych, kandydaci coraz częściej są sprawdzani właśnie pod kątem dopasowania do profilu.

Jakie cechy odgrywają dla pracodawców największą rolę? Oto te najczęściej poszukiwane:

Samodzielność

Niestety im dłuższy czas wdrażania pracownika, tym wyższe koszty dla pracodawcy. Proces ten powinien być więc dynamiczny, tak, aby pracownik jak najszybciej przystąpił do samodzielnego wykonywania powierzonych mu obowiązków. Oczywiście zawsze warto jest pytać, jeśli czegoś nie wiemy. W końcu w ten sposób zdobywamy nową wiedzę. Nie starajmy się jednak angażować w naszą pracę czasu innych, gdy nie jest to konieczne. Często wystarczy poświęcić danemu zadaniu chwilę dłużej, by samodzielnie uporać się z problemem. Dopiero w momencie, w którym widzimy, że coś przekracza nasze kompetencje, zwróćmy się o pomoc do bardziej doświadczonych kolegów. Będzie to stanowiło przejaw naszej samodzielności, a przy okazji ani szef, ani koledzy z pracy nie będą mieli poczucia, że są zasypywani lawiną pytań i muszą “niańczyć tego nowego”.

Ta sama zasada tyczy się podejmowania decyzji. Pokaż, że jesteś osobą zdecydowaną i bierzesz odpowiedzialność za to, co robisz.

Uczciwość

Pod pojęciem “uczciwego pracownika” kryje się kilka innych ogromnie ważnych cech:

  • Zaangażowanie
  • Punktualność
  • Rzetelność w wykonywaniu zadań
  • Lojalność

W swojej pracy staraj się więc być sumienny i zaangażowany. Przykładaj się do swoich obowiązków i pokaż tym samym, że szanujesz zaufanie, jakim obdarzył cię pracodawca powierzając ci stanowisko pracy i związane z nim zadania. Jeśli jesteś na rozmowie o pracę w innej firmie, nie oczerniaj poprzedniego pracodawcy, a gdy planujesz zmienić pracę poinformuj o tym przełożonego z wyprzedzeniem. Uzasadnij swoją decyzję i daj mu czas na reakcję. Okażesz w ten sposób szacunek i lojalność. Wszystkie te postawy zebrane w całość będą prezentować twoją uczciwość wobec pracodawcy.

Uczciwość przejawia się w naszym stosunku do pracy, ale także w naszym nastawieniu do innych pracowników. Pamiętajmy, że w firmie nie tylko my mamy zadanie do wykonania. Inni muszą zmagać się z podobnymi problemami, więc szanujmy się nawzajem i nie obarczajmy dodatkowymi obowiązkami, jeżeli nie jest to konieczne. Jeśli np. planujemy podjąć decyzję o urlopie, skonsultujmy termin zarówno z szefem jak i innymi członkami zespołu, tak, by nie utrudniać im pracy.

Dobra organizacja pracy

Pokaż pracodawcy, że sam doskonale umiesz zorganizować sobie dzień pracy. Ta cecha jest obecnie niezwykle cenna, ponieważ dzięki planowaniu pracy oraz umiejętności priorytetyzacji zadań, dobry pracownik poradzi sobie w każdej sytuacji. Rozpisanie planu dnia i odpowiednie umiejscowienie w czasie zadań o różnym stopniu ważności sprawi, że o niczym nie zapomnisz. Zwiększy to również prawdopodobieństwo wywiązania się ze wszystkiego co zostało ci zlecone na czas.

Ponadto, jeśli korzystasz z narzędzi wspomagających i ułatwiających organizację takich jak np. aplikacje, powiedz o tym na rozmowie kwalifikacyjnej. Pokażesz tym samym, że podchodzisz do sprawy poważnie i poszukujesz alternatywnych rozwiązań mogących nie tylko ułatwić ci pracę, ale także wpłynąć pozytywnie na twoją efektywność.

Inicjatywa

Tak jak było wspomniane wcześniej - pracodawca zatrudniając kolejnego pracownika do swojego zespołu, oczekuje efektów. Sumienne wywiązywanie się z obowiązków to jedno, ale umiejętność wychodzenia z inicjatywą, proponowanie rozwiązań, które przełożą się na realne korzyści, dla każdej firmy stanowi ogromną wartość. Pracownicy, którzy skupiają się jedynie na w miarę poprawnej realizacji powierzonych im zadań, nie dając od siebie nic ponadto, raczej nie będą brani pod uwagę, np. w sytuacji rozpatrywania awansów. Nie czekaj, aż ktoś wpadnie za ciebie na innowacyjny pomysł, nie czekaj, aż szef powierzy ci kolejne zadanie. Pokaż pracodawcy, że możesz być siłą napędową zespołu.

Z pojęciem inicjatywy powiązane są również kreatywność i zaangażowanie. Dzięki nim łatwiej przekonasz przełożonego, że rzeczywiście interesujesz się losem firmy oraz jej rozwojem. Warto też pamiętać, że wszelkie aktywności, hobby, pasje, wakacyjne prace dorywcze czy wolontariat, to również przejawy inicjatywy, którymi warto pochwalić się podczas procesu rekrutacyjnego. Dzięki temu przyszły pracodawca będzie miał świadomość, że w codziennej pracy również dasz z siebie coś więcej.

Komunikatywność

Niektórzy uważają, że bycie komunikatywnym jest równoznaczne z byciem wygadanym. Niekoniecznie. Cecha ta oznacza, że potrafimy w sposób zrozumiały komunikować się z innymi, jasno wyrażać swoje myśli oraz słuchać ze zrozumieniem.

Komunikatywność jest nieoceniona w każdej branży, na każdym stanowisku. Oczywiście są zawody, w których jest ona priorytetem, ale wszyscy powinniśmy ją docenić. Cecha ta pomoże znacznie usprawnić naszą pracę, a co ważniejsze - uniknąć konfliktów. Umiejętność jasnego komunikowania się jest szczególnie ważna w kontekście pracy w grupie. W końcu chodzi nie tylko o to, aby pracownik rozumiał, jakie zadanie zostało mu zlecone, ale by potrafił współpracować z innymi członkami zespołu przy jego realizacji - wiedział jak dzielić się wiedzą i łączyć poszczególne elementy w spójną całość. Nie ma nic gorszego, niż zadanie niewykonane na czas bądź wykonane błędnie, nie z powodu braku kompetencji, ale wyłącznie przez klasyczne “niedogadanie się”.

Dlatego też warto pracować nad tą cechą i rozwijać w sobie umiejętności komunikacji, gdyż w dzisiejszych czasach jest ona wysoko cenionym atutem.

Odporność na stres

W każdej firmie i branży zdarzają się dni gorsze, kryzysowe lub po prostu okresy, w których jest więcej pracy. Nawał obowiązków, projekty do domknięcia i wiszące nad głowami terminy - właśnie w takich sytuacjach musisz pokazać, że potrafisz zachować zimną krew i trzeźwy umysł. Odpowiednie rozplanowanie działań i wykonanie zadania do samego końca tak jak należy, to dla firmy sygnał, że może dzięki tobie tylko zyskać.

Elastyczność

W dzisiejszych czasach w coraz większej ilości firm i branż niezbędna jest elastyczność. Pozwala nam ona dostosować się do dynamicznego środowiska pracy. Elastyczny pracownik potrafi funkcjonować w zmiennych warunkach, nawet pod presją czasu. Bez problemu odnajduje się w nowych sytuacjach i dostosowuje swój sposób działania do ilości i stopnia skomplikowania powierzonych mu obowiązków. Dodatkowe zadania nie zburzą więc jego całego planu dnia tak, że nie będzie potrafił się z nich wywiązać. Elastyczność polega bowiem na otwartości na nowe wyzwania - to cecha typowa dla osób o wielu zainteresowaniach i umiejętnościach, dzięki którym doskonale radzą sobie nawet w niecodziennych sytuacjach.

Umiejętność przyjmowania krytyki

Warto pokazać pracodawcy, że krytyka, oczywiście konstruktywna, nie wpływa na nas negatywnie. W końcu zawsze można wykorzystać argumenty drugiej strony, by czegoś się nauczyć. Każdy z nas popełnia błędy. Dzięki takim sytuacjom zdobywamy wiedzę i cenne doświadczenia.

Nasza postawa wobec krytyki wiele mówi pracodawcy o tym, jakim pracownikiem jesteśmy i jak będziemy pracować. Jeżeli na każdą uwagę będziemy reagować negacją, obrażać się, tracić motywację - trudno mówić o dobrej, owocnej współpracy. Zupełnie inaczej pracuje się z osobą, która kontrargumenty przyjmie jako wskazówki, a w dodatku jest w stanie wprowadzić je w życie.

Chęć rozwoju

Aby pracodawca dostrzegł w nas potencjał, przede wszystkim sami musimy wiedzieć, czego oczekujemy.

Nasza rada? Przed rozmową zastanów się więc, w jakich obszarach chciałbyś się rozwijać, w jaki sposób sam możesz wpływać na swój rozwój oraz jakich narzędzi do tego potrzebujesz. Dzięki temu pracodawca będzie miał świadomość, jakie są twoje cele i czy jest w stanie zapewnić ci pełne środki do ich realizacji. Poprzez takie podejście pokażesz, że podchodzisz do sprawy w sposób poważny i profesjonalny, a tym samym, że warto w ciebie zainwestować.

Motywacja

Niezależnie od tego, czy są to możliwości rozwoju, pieniądze, czy wyzwania, pracodawca musi wiedzieć, że coś cię motywuje. Dzięki temu wie, jakie są twoje oczekiwania i czy jest w stanie je spełnić. Koniec końców odpowiednio zmotywowany pracownik będzie rzetelnie wykonywał swoją pracę, a nie siedział w niej jak za karę. Czyż nie na tym właśnie pracodawcy zależy najbardziej? Dlatego też warto mieć jasno określone cele zawodowe i być świadomym tego, co napędza nas do pracy. Bo jeśli nic nas nie motywuje, to po co się starać?

Co mówią liczby?

Pod koniec ubiegłego roku w ramach projektu “Postawy Pracownicze” przeprowadzono badanie, którego celem było wyłonienie najbardziej pożądanych cech u kandydatów przez pracodawców.

Jakich odpowiedzi udzielili? Przekonajmy się!

Wyniki badania prezentują się następująco:

  • Odpowiedzialność - 79%
  • Wywiązywanie się ze swoich obowiązków - 77%
  • Zaangażowanie w wykonywane obowiązki - 76%
  • Komunikatywność - 76%
  • Chęć współpracy - 74%
  • Umiejętność radzenia sobie ze stresem - 67%
  • Otwartość na zmiany - 65%
  • Samodzielność w działaniach i podejmowaniu decyzji - 63%
  • Lojalność wobec pracodawcy - 62%

Wszystkie te umiejętności, jak się okazuje mają większe znaczenie niż kreatywność i innowacyjność, które jeszcze do niedawna pojawiały się niemal w każdym ogłoszeniu o pracę. Choć obie te cechy wciąż zajmują wysokie miejsce w rankingu (odpowiednio 62% i 55%), inne, tzw. miękkie umiejętności cenione są obecnie o wiele wyżej.

Rekruterzy poszukują obecnie pracowników uczciwych i odpowiedzialnych, którzy ze swoich obowiązków wywiązują się nie tylko w sposób profesjonalny, ale dodatkowo podchodzą do nich z pasją i zaangażowaniem. Dla pracodawców ważne są także komunikatywność i chęci do współpracy z pozostałymi członkami zespołu. Posiadanie tych wszystkich cech może więc znacząco ułatwić nam drogę do sukcesu.

Ludzie jak litery?

Być może podczas poszukiwania pracy spotkaliście się z takimi określeniami jak T-shaped lub E-shaped, ale co takiego oznaczają i kogo tak właściwie dotyczą?

Określenie osobowości T-shaped funkcjonuje od lat 90-tych ubiegłego wieku, jednak wtedy dotyczyło głównie środowisk technicznych oraz konsultacyjnych. E-shaped natomiast jest świeższym tworem i od niedawna coraz częściej można spotkać się z tym zwrotem na rynku pracy. Oba te określenia mają opisywać m.in. profil wiedzy oraz doświadczeń pracowników.

T-shaped

Według aktualnych trendów panujących na rynku pracy to właśnie osobowości T-shaped cieszą się największym powodzeniem na stanowiskach managerskich czy konsultingowych. Pozioma linia w literze T oznaczać ma ogólną wiedzę pracownika z wielu różnych dziedzin, natomiast pionowa linia oznacza głęboką wiedzę z konkretnej dziedziny, która stanowi jego specjalizację. Dlaczego jednak osoby o profilu T-shaped sprawdzają się właśnie na takich stanowiskach?

Sprawa jest bardzo prosta. Jeśli powierzymy jakiś problem do rozwiązania grupie specjalistów z różnych dziedzin najprawdopodobniej będą mieli problem z porozumieniem się między sobą. Wynika to z dwóch kwestii. Po pierwsze problemem będzie dla nich brak zrozumienia dla pracy kolegów, ponieważ wiedza ekspercka choć głęboka, najczęściej ogranicza się tylko do ich specjalizacji. Po drugie specjaliści mają niestety tendencję do rozpatrywania wszelkich problemów przez pryzmat doświadczeń związanych wyłącznie z ich dziedziną. Przez to również trzymają się rozwiązań, które są im dobrze znane, ale nie są dopasowane do problemu.

Po drugiej stronie mamy osoby posiadające mniej szczegółową wiedzę, ale za to z szerokiego zakresu dziedzin. Ta grupa ma większy potencjał innowacyjności. Możesz być pewien, że pomysłów im nie zabraknie. Tylko, że nawet najlepsze pomysły, niezrealizowane nie są wiele warte.

Zaletą osób o profilu T-shaped jest to, że łączą w sobie wiedzę i otwarty umysł. Osoba taka będzie potrafiła w odpowiedni sposób zarządzać zespołem specjalistów z różnych dziedzin w taki sposób, aby dążyli oni do wspólnego celu. Dzięki wiedzy nie tylko specjalizacyjnej, ale także tej ogólnej z szerokiego obszaru zagadnień, będą w stanie zrozumieć swoich pracowników, czy też szybko dokształcić się z innej dziedziny. Są dzięki temu elastyczni i potrafią spojrzeć na problemy w sposób obiektywny i z wielu różnych perspektyw.

E-shaped

O ile T-shaped stanowi połączenie wiedzy i doświadczenia pracownika o tyle w osobowości E-shaped litera E ma opisywać cztery cechy dobrego pracownika, w tym najważniejszą odróżniającą te dwa profile, mianowicie zdolność do działania i samodzielnego wprowadzania pomysłów w życie.

Owe 4 cechy zawarte w literze E to:

  • Experience - doświadczenie posiadane przez pracownika w danej dziedzinie
  • Expertise - niezbędna wiedza
  • Exploration - poszukiwania nowych rozwiązań, rozwój, zgłębianie wiedzy z innych dziedzin
  • Execution - działanie, zdolność do wcielania pomysłów w życie

Wszystko w twoich rękach

Choć pewne cechy charakteru dziedziczymy w genach lub kształtują je w nas bardzo silnie doświadczenia życiowe, to wiele z nich możemy w sobie zmienić lub wypracować. Dlatego też warto skorzystać z faktu, że aktualnie cechy pożądane przez pracodawców mamy podane niemalże jak na tacy. Przeanalizuj jakie cechy mogą być najistotniejsze w twojej wymarzonej pracy i pracuj nad sobą. Pozwól sobie zaprezentować się od jak najlepszej strony, szczególnie w czasach, w których zdolności interpersonalne tak bardzo zyskują na znaczeniu i można nimi “nadrobić” braki w doświadczeniu.

 

Może Cię zainteresować