Praca w marketingu – czego możesz się spodziewać?

7 maja 2018

Praca w marketingu – czego możesz się spodziewać?

Praca w marketingu kusi perspektywą ciekawych wyzwań i możliwością realizowania kreatywnych pomysłów. Rzeczywistość jednak często weryfikuje wyobrażenia. Dlatego też zanim zaczniesz myśleć o wybraniu tej ścieżki zawodowej warto, abyś zdawał sobie sprawę czego tak naprawdę możesz się spodziewać. Jak wygląda praca w marketingu? Czy jest to przyszłościowe zajęcie? Co jest ważniejsze: wykształcenie czy doświadczenie? Na jakie zarobki możesz liczyć? W poniższym wpisie postaramy się przybliżyć ci nieco te kwestie.

Swego czasu studia na kierunku marketing cieszyły się ogromną popularnością. Również dziś wielu młodych ludzi decyduje się na rozwój w tym kierunku. Duża część z nich ma jednak jedynie mglisty pogląd o tym, na czym naprawdę polega zawód marketingowca. Może to wynikać z tego, że marketing to bardzo szeroka i różnorodna dziedzina, która ciągle ewoluuje. Do tego jest to wciąż stosunkowo nowa branża w Polsce. Jej rozwój w kraju nastąpił dopiero po transformacji systemowej w 1989 r.

 

Strategie Marketingowe w Praktyce z Kompanią Piwowarską!

Jesteś studentem ostatnich lat lub absolwentem zainteresowanym rozwojem z największymi markami?
Zapraszamy na wykłady w naszym PUBie! Tematy:

„Przejdźmy na Ty” – o tworzeniu platformy marki Tyskie
Jak łączyć muzykę z marką – poznaj świat Lecha
Rozwój – to nasza wspólna sprawa – relacja uczestnika programu talentowego
Prelegenci:
Tycjan Lewandowski - Brand Director Tyskie & Żubr
Szymon Skoczylas - Brand Director - Lech family, Kozel, PU, Dębowe
Adam Pogorzelczyk - Specjalista ds. zarządzania marką
Zapisy:

Masz więcej pytań? Chcesz wziąć udział w wydarzeniu? Zajrzyj na nasze wydarzenie na facebook`u - kliknij „Wezmę udział” – to wystarczy! Link: https://www.facebook.com/events/962418877467671/

Co to jest marketing?

Na początku należałoby odpowiedzieć na pytanie czym właściwie jest mityczny marketing. Nie jest to proste, ponieważ nie ma on jednej definicji. Odwołując się jednak do tej najbardziej popularnej, stworzonej przez Philipa Kotlera, marketing to „proces społeczny i zarządczy, dzięki któremu konkretne osoby i grupy otrzymują to, czego potrzebują i pragną osiągnąć, poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę posiadających wartości produktów”. Mówiąc prościej: w marketingu chodzi o rozpoznanie i późniejsze zaspokojenie potrzeb klientów przy jednoczesnym osiąganiu zysku przez firmę.

Jak widzisz, marketing jest więc jednym z fundamentów dobrze prosperującego przedsiębiorstwa. Dotyczy to wielu branży. Aktualnie większość dużych firm, które specjalizują się w dostarczaniu towarów lub usług posiada oddzielny dział marketingu, w którym może pracować nawet kilkadziesiąt osób. Wynika to z tego, że obecnie nie można mówić o jednym typie marketingu. Ta dziedzina posiada wiele różnych gałęzi. Wszystkie z nich cały czas dynamicznie się zmieniają i rozwijają wraz z pojawianiem się na rynku kolejnych trendów i potrzeb.

Na czym polega praca w marketingu?

Praca w marketingu to nie tylko wymyślanie reklam czy haseł. To cały proces, który jest o wiele bardziej skomplikowany. Najogólniej mówiąc polega na tworzeniu strategii marketingowych, których celem jest wsparcie sprzedaży, a także kreowanie pozytywnego wizerunku danego przedsiębiorstwa. Zadaniem pracowników marketingu jest więc zarówno pomoc w przygotowaniu produktów lub usług i ustalenie ich cen, jak również opracowanie metod ich promocji. Konieczna jest też analiza rynku oraz potrzeb klientów. Wszystkie te działania mają docelowo prowadzić do ekspansji i wzmocnienia pozycji firmy na rynku.

Ten ogólny opis wciąż niewiele ci mówi? Nic dziwnego. Zakres obowiązków w pracy w marketingu zależny jest bowiem od konkretnego stanowiska, a także przyjętej strategii marketingu.

Marketing niejedno ma imię

Oczywistym jest, że aby sprzedać jakiś produkt, należy zabiegać o potencjalnego klienta. Było tak w zasadzie od zawsze. Dzisiaj jest to jednak trudniejsze niż kiedyś. Powód jest prosty - na rynku powstają coraz to nowe przedsiębiorstwa, a konkurencja między nimi stale rośnie. Aby przyciągnąć do siebie klientów, firmy muszą dobrze się postarać. Z pomocą przychodzą im właśnie marketingowcy, którzy prowadzą działania w wielu obszarach i stosują różne techniki. Trudno byłoby wymienić wszystkie rodzaje marketingu. Ta branża rozwija się wyjątkowo prężnie, na co duży wpływ ma chociażby postęp technologiczny. Warto jednak wspomnieć przynajmniej o kilku typach i metodach, jakie są współcześnie stosowane.

Jednym z najbardziej popularnych rozróżnień jest podział na ATL czyli reklamę w środkach masowego przekazu (telewizja, radio i prasa), kierowaną do wszystkich oraz BTL czyli działania ukierunkowane na konkretnego klienta. Jest to jednak bardzo ogólna klasyfikacja, dlatego warto wspomnieć o bardziej szczegółowych formach marketingu. Są to, m.in.:

  1. Marketing produktowy – jego głównym zadaniem jest rozwój produktu lub marki danej firmy, w celu zyskania przez nie rozpoznawalności. Podjęte działania mają prowadzić do wzrostu sprzedaży. Należą do nich, m.in. wprowadzanie nowych produktów na rynek, rebranding czyli zmiana marki pod względem oferowanych produktów czy logo, przygotowywanie programów lojalnościowych dla klientów czy organizowanie promocji.
  2. Marketing analityczny – zajmuje się zbieraniem i analizą informacji o klientach w celu zwiększenia sprzedaży produktu lub usługi.
  3. Outbound marketing – należą do niego działania firmy, które skierowane są do osób, które nie oczekują kontaktu z naszej strony. Często stosowaną metodą jest tu marketing bezpośredni, jak np. telemarketing czy masowe wysyłanie maili do potencjalnych klientów.
  4. Inbound marketing – ten typ marketingu ma zwiększyć szanse firmy na to, że konkretny klient dotrze właśnie do jej oferty. Wyróżnia się tu chociażby content marketing polegający na tworzeniu wartościowych treści, które mają przyciągnąć potencjalnych klientów.
  5. PR – komunikacja firmy z klientami, w celu zaprezentowania się w jak najlepszy sposób

To oczywiście jedynie przykłady, ponieważ strategie marketingowe obejmują bardzo szeroki zakres działań.

Internet przede wszystkim

Na osobną uwagę zasługuje marketing internetowy. XXI w. i wszechobecna cyfryzacja stawiają przed przedsiębiorstwami nowe wyzwania Współcześnie żadna większa firma nie obejdzie się bez działalności w sieci.

Idąc z duchem czasu, marketing wytworzył kolejne typy i sposoby działania. Należą do nich, m.in. :

  • Reklama graficzna – przygotowywanie różnego typu banerów na strony internetowe. Mogą one występować w formie animowanej lub statycznej.
  • E-mail marketing – wysyłanie maili informacyjnych i promocyjnych.
  • SEO (search engine optimization) marketing – działania mające na celu podniesienie pozycji danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania.
  • Search engine marketing (SEM) – działania dotyczące reklamy w wyszukiwarkach internetowych.
  • Social media marketing – komunikacja z klientami przy pomocy mediów społecznościowych.
  • Video marketing - działania prowadzone za pomocą produkcji filmów video.
  • Viral marketing – przygotowywanie treści dotyczących danej marki, których celem jest szybkie rozprzestrzenienie się wśród potencjalnych klientów.

Kto może pracować w marketingu?

Jak już się przekonałeś, praca w marketingu może przybierać wiele różnych form. Pewne wymagania w tej branży są jednak niezmienne. Jeżeli myślisz o karierze marketingowca powinieneś posiadać określone umiejętności i predyspozycje. To nie jest zawód, do którego nadaje się każdy. Przede wszystkim powinieneś posiadać głód wiedzy. Marketing jest bardzo dynamiczną dziedziną i nie ma tu miejsca na stagnację. Żeby nadążyć za nowinkami w branży oraz nowymi trendami na rynku konieczna jest ciągła nauka. Poza tym dobrze by było, gdybyś był osobą proaktywną i wykazującą się inicjatywą. To znacznie ułatwi twoją przyszłą pracę. Do wymaganych cech należą też oczywiście kreatywność, odporność na stres i dobra organizacja własnej pracy. W dziale marketingu przyda ci się również komunikatywność i umiejętność pracy w zespole – w końcu przyjdzie ci współpracować z innymi ludźmi. Tzw. „lekkie pióro” również będzie twoim atutem. Jest też jeszcze jedna istotna kwestia, o której wiele osób zapomina. Mianowicie marketingowiec musi posiadać zdolności analityczne. Bez nich niemożliwe będzie dobre rozpoznanie rynku i potrzeb klientów, a co za tym idzie przygotowanie efektywnej strategii i optymalnych rozwiązań.

Studia czy doświadczenie?

A co z wykształceniem? Czy konieczne jest ukończenie studiów na kierunku marketing i zarządzanie? Niekoniecznie. Oczywiście, wykształcenie wyższe jest pożądane w wypadku pracy w tej branży. Możesz być jednak absolwentem innego kierunku. Musisz jednak wiedzieć o jednej kwestii. W marketingu o wiele bardziej ceni się doświadczenie. Nawet studia kierunkowe nie są w tym wypadku gwarantem dostania wymarzonej pracy. Dlatego jeżeli myślisz o wybraniu tej ścieżki zawodowej warto, byś jak najwcześniej próbował zdobyć doświadczenie. Najlepszym początkiem będą staże w marketingu. Jeśli nie masz możliwości podjęcia takich praktyk, nie załamuj się. Ważna jest twoja kreatywność i zaangażowanie. Spróbuj swoich sił w jakiejś organizacji studenckiej lub pozarządowej – wiele firm z pewnością to doceni. Dobrym pomysłem będzie także prowadzenie bloga lub aktywność w social mediach. W ten sposób również zjednasz sobie potencjalnych pracodawców.

Po drabinie na szczyt, czyli kariera w marketingu

Czujesz, że marketing to jest to. Masz już pewne zaplecze teoretyczne i praktyczne i chcesz podjąć zatrudnienie w branży. Jednak gdzie szukać pracy? Tak naprawdę każda większa firma oferująca produkty lub usługi posiada własny dział marketingu. Dotyczy to wielu branży, m.in. motoryzacyjnej, FMCG czy IT. Innym rozwiązaniem może być także praca w agencji reklamowej.

Marketing jest szeroką i dynamiczną branżą, dlatego też praca w tym zawodzie daje duże możliwości rozwoju zawodowego. Ścieżka kariery może zacząć się od posady Asystenta ds. Marketingu lub Młodszego Specjalisty ds. Marketingu. Osoba na tym stanowisku wspiera dział w projektowaniu i wdrażaniu strategii promocyjno-reklamowych. Jako, że posiada najczęściej niezbyt duże doświadczenie, powierzane są jej zadania o mniejszej skali trudności. Należą do nich, np. tworzenie treści na strony internetowe czy profile w social mediach, opracowywanie ofert dla klientów czy analiza rynku i potrzeb klientów.

Kolejnym szczeblem kariery może być praca jako Specjalista ds. Marketingu. To stanowisko można objąć, gdy posiada się minimum 1-2 lata doświadczenia, ponieważ wymaga o wiele większej znajomości branży. Specjalista ds. Marketingu zakres obowiązków ma bardzo szeroki. Należy do niego koordynacja wszystkich działań marketingowych firmy, w tym m.in. analizowanie efektywności strategii marketingowych, realizowanie kampanii z zakresu PR, planowanie komunikacji z klientami czy wsparcie sprzedaży.

Jako kolejny etap rozwoju wymieniane jest często posada Kierownika ds. Marketingu. Osoba na tym stanowisku oprócz wymienionych wyżej obowiązków zajmuje się także, m.in. prowadzeniem szkoleń oraz przygotowywaniem i wdrażaniem wewnętrznych norm i procedur.

Wraz z rozwojem Internetu, powstały kolejne stanowiska w marketingu. Ich zadania związane są bezpośrednio z działalnością w sieci. Duża część z nich posiada anglojęzyczne nazwy. Związane jest to z pojawieniem się w Polsce międzynarodowych firm, które chcą ujednolicić swoje struktury. Ten trend podchwycili również polscy przedsiębiorcy. Używanie języka angielskiego do opisu stanowiska z jednej strony może wynikać z braku polskiego odpowiednika tejże nazwy, z drugiej natomiast z chęci podniesienia prestiżu danej korporacji i ułatwienia kontaktów z zagranicznymi klientami i partnerami.

Do relatywnie nowych stanowisk należy chociażby Social Media Specialist. Jego rolą jest stworzenie odpowiedniej strategii obecności marki w mediach społecznościowych, która ma prowadzić do zwiększenia jej rozpoznawalności i prestiżu. W tym celu konieczne jest koordynowanie działań na takich portalach, jak np. Facebook, Twitter, Instagram czy Youtube. Do obowiązków osoby na tym stanowisku należy więc, m.in. redagowanie wpisów, budowanie komunikacji z klientami, a także analiza i monitorowanie zachowań zarówno użytkowników, jak i konkurencji. Należy pamiętać, że świat Internetu szybko się zmienia, dlatego też ważne jest, aby Social Media Specialist był cały czas na bieżąco z najnowszymi trendami i narzędziami.

Innymi ciekawymi stanowiskami są SEO Specialist i SEM Specialist, połączone często ze sobą jako SEM/SEO Specialist. To również bardzo młody zawód na rynku pracy. Powiązany jest bezpośrednio z funkcjonowaniem stron w sieci i stanowi część marketingu internetowego. Zadania osoby na tym stanowisku obejmują, m.in. tworzenie odpowiedniej strategii i przeprowadzanie działań promocyjnych, których celem ma być zwiększenie widoczności danej witryny w wynikach wyszukiwania. W związku z tym pracownik zajmuje się więc, np. pozycjonowaniem i optymalizacją strony zarówno pod kątem jej treści, jak i kodu, doborem odpowiednich słów kluczowych związanych z tematyką danego portalu, realizacją działań reklamowych w wyszukiwarkach internetowych (kampanie linków sponsorowanych) czy też analizą ruchu na stronie przy pomocy dedykowanych do tego celu narzędzi.

Zawodem, który bardzo często dotyczy działalności w Internecie jest także Content Specialist. W zakres jego obowiązków wchodzą, m.in. opracowywanie strategii komunikacji z klientami, planowanie i przygotowywanie odpowiednio dostosowanych treści, współpraca z innymi pracownikami działu, a także np. z grafikami, zarządzanie publikacją treści czy analiza wyników przeprowadzonych działań.

Czy to się opłaca?

Marketing oferuje duże możliwości zatrudnienia i późniejszego rozwoju. Jak jednak wygląda kwestia wynagrodzeń w tej branży? Czy zarobki w marketingu są wysokie? Wszystko zależy od konkretnego stanowiska, stażu pracy oraz lokalizacji i specyfiki danej firmy. Przykładowo w Warszawie osoba posiadająca niewielkie doświadczenie i pracująca na stanowisku Młodszego Specjalisty ds. Marketingu może zarobić ponad 3.000 zł brutto. W mniejszych miastach pierwsza pensja będzie jednak o wiele niższa. Jeśli chodzi o Specjalistę ds. Marketingu mediana jego zarobków wynosi ponad 4.000 zł brutto, natomiast w wypadku Kierownika ds. Marketingu ponad 7.500 zł brutto.

Jeśli chodzi o stanowiska związane z marketingiem internetowym, Social Media Specialist zarobi średnio 4.4000 zł brutto, SEO/SEM Specialist 4.210 zł brutto, natomiast Content Specialist ponad 4.000 zł brutto.

Marketing to wymagająca i zróżnicowana branża. Aby się w niej utrzymać, konieczna jest ciągła nauka i podnoszenie swoich kwalifikacji. Praca w marketingu może być jednak bardzo satysfakcjonująca. Poza tym daje ogromne możliwości rozwoju, a także przynosi dobre zarobki. Jest to możliwe także dzięki temu, że marketingowcy coraz częściej decydują się na umowy B2B, o których wspominaliśmy w jednym z poprzednich wpisów na blogu. W ten sposób możliwa jest praca nie dla jednej, a dla kilku firm jednocześnie, co znacząco może zwiększyć dochody.

Mamy nadzieję, że nasz artykuł choć trochę przybliżył ci branżę marketingu. Chcesz stać się jej częścią? Pora na twój krok. Przejrzyj oferty praktyk i staży na stronie Absolvent.pl i rozpocznij swoją zawodową przygodę!

 

Może Cię zainteresować