LinkedIn – 25 rad jak zbudować profesjonalny profil i zwrócić uwagę rekruterów

8 czerwca 2018

LinkedIn – 25 rad jak zbudować profesjonalny profil i zwrócić uwagę rekruterów

W dzisiejszych czasach szukanie pracy staje się coraz prostsze. Głównym powodem tego stanu rzeczy jest powszechny dostęp do Internetu. Dzięki wirtualnej sieci możesz przesyłać swoje CV do wielu firm nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Nie ogranicza cię przy tym ani czas ani przestrzeń. Liczba portali z ofertami pracy wciąż rośnie, a pojawiają się też nowe rozwiązania, jak chociażby aplikacje mobilne (np. aplikacja do szukania pracy tymczasowej - Kiwi Jobs). Daje ci to ogromną możliwość wyboru. To jednak nie wszystko. Sposoby rekrutacji dynamicznie się zmieniają, co spowodowane jest niedoborem specjalistów na rynku pracy. Coraz częściej to rekruterzy wyszukują potencjalnych pracowników w Internecie. Jednym z najpopularniejszych portali, który im to umożliwia jest Linkedin.

LinkedIn – co to takiego? Sama nazwa nie mówi zbyt wiele. Tak naprawdę jest to po prostu międzynarodowy serwis społecznościowy. Działa jednak trochę inaczej niż chociażby Facebook. Powód jest prosty – to portal do nawiązywania relacji zawodowo-biznesowych, a nie towarzyskich. Nie zobaczysz więc na nim zdjęć z wakacji czy relacji z szalonych imprez. Znaleźć możesz tam jednak coś zupełnie innego, mianowicie pracę. Ponadto, portal ten pomoże ci nawiązać nowe kontakty z ludźmi z twojej branży, a także zbudować silną pozycję eksperta. Musisz przyznać, że to brzmi dobrze. Pamiętaj jednak, że aby w pełni wykorzystać potencjał serwisu, twój profil musi być wypełniony we właściwy sposób.

Dlaczego LinkedIn?

Wciąż zastanawiasz się, czy profil na LinkedIn jest ci potrzebny? Musisz odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań.

  • Szukasz nowej pracy?
  • Chcesz dobrze zaprezentować się potencjalnemu pracodawcy?
  • Uważasz, że masz niezbędne kompetencje, ale nie możesz znaleźć odpowiedniej oferty pracy?
  • Chcesz, by to rekruter zaproponował ci współpracę z nową firmą?
  • Chciałbyś zbudować wizerunek specjalisty i pokazać się jako fachowiec w swojej branży?
  • Myślisz nad poszerzeniem swoich kontaktów zawodowych?
  • Chcesz mieć dostęp do wiedzy i najnowszych nowinek z twojej branży?
  • Nie masz własnej strony internetowej, ale chcesz być obecny w sieci i publikować treści związane z zawodem, w którym pracujesz?
  • Chcesz bliżej poznać firmę, do której masz zamiar zaaplikować?

Jeżeli z twojej strony padło chociaż jedno „tak”, sprawa jest prosta. LinkedIn to idealne miejsce dla ciebie. Portal ten daje ogromne możliwości. Dzięki niemu możesz pokazać się potencjalnym pracodawcom od jak najlepszej strony, a także zapoznać się z informacjami o danym przedsiębiorstwie. Poza tym dzięki szerokiemu wachlarzowi opcji serwisu, będziesz mieć dostęp do darmowej wiedzy.

Jeżeli wciąż cię to nie przekonuje, pomyśl o tym w następujący sposób. Prawda jest taka, że w dzisiejszym świecie, jeżeli nie ma cię w Internecie to praktycznie nie istniejesz. Poza tym, liczby mówią same za siebie. Według danych z marca 2018 r. aż 546 milionów użytkowników posiada profil na LinkedIn. To dużo, dlatego też serwis ten uznawany jest za największy portal biznesowy na świecie. Jeżeli chcesz być aktywny na rynku pracy, posiadanie tam konta jest już właściwie koniecznością. Również w Polsce LinkedIn cieszy się coraz większą popularnością. Badanie ośrodka Gemius z 2017 r. pokazuje, że korzysta z niego już 2,1 mln Polaków. Ponadto, przeszło 90% rekruterów przyznaje, że korzysta z tego serwisu w poszukiwaniu nowych pracowników.

Nie licz jednak na to, że tuż po zalogowaniu się na LinkedIn zaczną do ciebie spływać dziesiątki ofert pracy. Nic nie dzieje się od razu. Pamiętaj też, że masz tam całkiem sporą konkurencję. Nie martw się jednak na zapas. Duża część osób nie przykłada odpowiedniej wagi do wypełnienia swojego profilu w poprawny sposób. Jeżeli ty podejdziesz do tego profesjonalnie, zyskasz nad nimi dużą przewagę.

Jak założyć profil na LinkedIn?

Aby stworzyć profil LinkedIn, najpierw musisz się zarejestrować. Dzięki temu, że cała platforma jest bardzo intuicyjna w użyciu, nie powinieneś mieć z tym problemów. Warto dodać, że stworzenie konta na portalu jest zupełnie bezpłatne. Istnieje co prawda płatna wersja premium, ale nie musisz z niej korzystać. Na potrzeby przeciętnego użytkownika poszukującego pracy funkcje podstawowe serwisu w zupełności wystarczą.

Aby rozpocząć proces rejestracji wejdź na główną stronę portalu w języku polskim. Tam zostaniesz poproszony o podanie swoich danych osobowych (imienia i nazwiska), adresu mailowego oraz wymyślonego przez ciebie hasła. Gdy już to zrobisz, zostaniesz przeniesiony na kolejną podstronę, gdzie wybrać musisz swój kraj oraz wpisać kod pocztowy. Dzięki tym informacjom rekruterzy z twojej okolicy łatwiej cię odnajdą. W następnej kolejności będziesz musiał wpisać swoje ostatnie stanowisko oraz firmę, w której pracujesz. Będziesz miał też opcję zaznaczania, że jesteś studentem. Następnie na twój adres mailowy przesłany zostanie specjalny kod. Skopiuj go i wklej w odpowiednie pole i…. gotowe! Jesteś zarejestrowany. Proste, prawda? Jeśli chodzi o kolejne logowanie LinkedIn będzie wymagał od ciebie jedynie podania twojego adresu mailowego i hasła.

Pamiętaj – rejestracja to dopiero początek. Zajmuje chwilę, ale aby stworzyć profesjonalny profil na LinkedIn musisz poświęcić na to trochę więcej czasu. Poza tym nie jest to wcale takie łatwe zadanie. Musisz pamiętać o kilku ważnych wytycznych i umiejętnie zastosować je w praktyce. Nie martw się jednak – pomożemy ci w tym. Znajdź wolną godzinę, zaparz sobie herbatę i usiądź wygodnie. Jesteś gotowy do działania? Zaczynamy!

1. Podaj swoje prawdziwe dane osobowe

Ten punkt wydaje się być oczywisty. Prawda jest jednak taka, że niektórzy zamiast swojego imienia i nazwiska podają… pseudonim. To duży błąd. Tego typu rozwiązanie zachowaj na prowadzenie profili w innych mediach społecznościowych. W wypadku LinkedIn – bądź w pełni profesjonalny. To portal biznesowo-zawodowy, a rekrutera nie przyciągnie nawet najbardziej finezyjna ksywka. Błędem jest również dodawanie swojego zawodu tuż po nazwisku. Na to przyjdzie pora w kolejnych sekcjach profilu. To, że twoja nazwa użytkownika będzie zawierać nazwę danego stanowiska wcale nie zwiększy twoich szans na bycie odnalezionym przez headhuntera.

Pamiętaj też, że pozostała część profilu również musi być zgodna z prawdą. Nigdy nie wpisuj fałszywych informacji. Nawet jeśli uważasz, że w ten sposób szybciej przyciągniesz uwagę rekruterów – mylisz się. Prawda bardzo szybko wychodzi na jaw, a ty od razu stracisz na wiarygodności.

2. Wstaw swoje profesjonalne zdjęcie

Wbrew pozorom wielu użytkowników nie umieszcza swojego zdjęcia na profilu LinkedIn. Dlaczego tak jest? Wiedzą to już poszczególne osoby, które decydują się na ukrycie swojej twarzy. Nie bierz z nich przykładu. Gdy dodasz swoje zdjęcie, rekruter od razu chętniej wejdzie na twój profil. Brak fotografii na tego typu portalach tworzy duży dystans między użytkownikami. Dlatego też pokaż światu, że nie jesteś wirtualnym tworem, a prawdziwą osobą. Posiadanie zdjęcia profilowego sprawi, że wydasz się bardziej autentyczny. W końcu każdy woli wiedzieć, z kim ma do czynienia. Według danych LinkedInu posiadanie zdjęcia może aż 21-krotnie zwiększyć twoje szanse na to, że ktoś odwiedzi twój profil.

Pamiętaj jednak, że nie każde zdjęcie będzie odpowiednie. Musi ono być przede wszystkim profesjonalne. Tak zwane selfie, wspomnienie imprezy ze znajomymi, zdjęcie z kotem czy w dziwnym przebraniu zdecydowanie odpadają. Na LinkedIn szukasz przecież pracy, a nie kontaktów towarzyskich. Dlatego też twoje zdjęcie profilowe powinno być adekwatne do charakteru tego serwisu. Musisz wzbudzić zaufanie potencjalnych pracodawców i pokazać się jako osoba schludna i kompetentna. Wszystko zależy jednak od branży, w której działasz. Nie zawsze musisz zaprezentować się w białej koszuli i pod krawatem. Jeżeli pracujesz w kreatywnym zawodzie, możesz podejść do tego bardziej na luzie. Pamiętaj tylko, żeby nie przesadzić. Zachowaj umiar w swojej ekspresji.

3. Dodaj zdjęcie w tle

Jakiś czas temu portal LinkedIn wprowadził opcję dodawania tzw. zdjęcia w tle. Warto z niej skorzystać. Przemawiają za tym względy estetyczne – ładny i odpowiednio dobrany obrazek zawsze przyciągnie uwagę innych osób. Wybierz go z głową. Nie wstawiaj kontrowersyjnych treści ani zdjęć słabej jakości. Jeżeli jest to możliwe, postaraj się powiązać swoje tło z wykonywanym przez ciebie zawodem. W ten sposób już na starcie zyskasz dodatkowe punkty. Możesz dodać, np. zdjęcie biura twojej obecnej firmy lub przedmiotów, które niezbędne są w twojej pracy, a także zaprojektowany przez siebie design albo logo. Jeżeli nie masz żadnego pomysłu, dobrą opcją będzie po prostu ładny krajobraz, przedstawiający miejsce, w którym mieszkasz. Pamiętaj, że taki obrazek powinien mieć rozdzielczość 1400x425 pikseli.

4. Spersonalizuj swój adres na LinkedIn

Gdy zakładasz nowy profil, serwis automatycznie przypisuje ci link, pod którym można będzie cię odnaleźć. Najczęściej jest w nim twoje imię i nazwisko, a następnie ciąg przypadkowych znaków. Nie wygląda to zbyt schludnie i estetycznie. O wiele lepiej, gdyby twój link zawierał jedynie imię i nazwisko. Po pierwsze, to krótsza forma, a po drugie po prostu lepiej wygląda. Na szczęście jest łatwy sposób, aby spersonalizować swój adres profilu. To drobny szczegół, a mimo wszystko stanowi dużą różnicę. Nie zapominaj więc o nim.

Niepożądany adres URL: https://pl.linkedin.com/in/anna-kowalska-1234567890
Prawidłowy adres URL : https://pl.linkedin.com/in/anna-kowalska

Aby utworzyć własny adres konta, wystarczy tylko kilka kliknięć. Zajmie ci to dosłownie kilka sekund. Wejdź na swój główny profil. Po prawej stronie znajdziesz zakładkę „Edytuj profil publiczny i adres URL”. Wejdź w nią i dokonaj zmian. Pamiętaj, aby w swoim spersonalizowanym linku zawrzeć swoje imię i nazwisko. Również w tym przypadku używanie pseudonimów nie jest dobrym pomysłem.

5. Dodaj nagłówek, w którym zawrzesz najważniejsze słowa kluczowe

Nagłówek to jedna z najważniejszych części twojego profilu. To w dużej mierze od niej zależy, czy rekruter zainteresuje się twoją osobą. Wyświetla się tuż pod twoim imieniem i nazwiskiem, dlatego musisz zadbać o to, by jak najbardziej przyciągał uwagę. Gdy założysz profil na LinkedIn, strona automatycznie umieści w twoim nagłówku nazwę twojego obecnego stanowiska. To jednak za mało. Masz do wykorzystania 120 znaków. Niby niewiele, ale tak naprawdę daje ci to spore pole do popisu. Wpisz w nagłówku najważniejsze informacje, które opisują twoje życie zawodowe. Nie stosuj jednak pełnych zdań, a jedynie krótkie zwroty. Pracujesz w content marketingu? Wpisz to, czym na co dzień się zajmujesz. W tym wypadku będzie to przykładowo: „content marketing, komunikacja, social media, copywriting, zarządzanie kampaniami reklamowymi, analiza efektywności”. W ten sposób powiesz potencjalnemu pracodawcy o wiele więcej niż po samym wpisaniu stanowiska Content Marketing Specialist. Poza tym rekruter będzie mógł wyszukać twój profil na podstawie kilku słów kluczowych, a nie tylko jednego. Z tego powodu uważnie się zastanów, co wpisać w swoim nagłówku. Pod żadnym pozorem nie zostawiaj go pustego! Jeżeli odpowiednio dobierzesz frazy, twoje szanse na znalezienie wymarzonej pracy znacznie się zwiększą.

6. Opisz swoje doświadczenie

W twoim panelu znajduje się sekcja „Doświadczenie”. Koniecznie ją wypełnij. Dodaj wszystkie swoje poprzednie miejsca zatrudnienia wraz z zaznaczeniem okresu, w którym pracowałeś w danej firmie. Zadbaj o to, aby daty były poprawne i zgadzały się z tymi, które masz w swoim CV. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek rozbieżności, będzie to wyglądać co najmniej podejrzanie. Sam pomyśl: wysyłasz swoje CV do firmy. Rekruter zapoznaje się z nim, po czym postanawia sprawdzić jeszcze twój profil na LinkedIn. Wtedy okazuje się, że daty zatrudnienia różnią się między sobą. W najlepszym wypadku będzie to świadczyć o twojej nieuważności i roztargnieniu. W ten sposób na pewno nie zrobisz dobrego wrażenia na pracodawcy.

7. Nie zapominaj o swoim obecnym miejscu zatrudnienia

Twoja historia zawodowa jest bardzo ważna. Wielu rekruterów wyszukuje jednak potencjalnych kandydatów, zwracając uwagę na ich obecne miejsce zatrudnienia. Jeżeli zapomnisz o dodaniu tego elementu, twój profil może zostać niezauważony. Oczywiście może zdarzyć się tak, że aktualnie nie masz pracy. Nic nie szkodzi. W takim wypadku nie wpisuj, że jesteś bezrobotny, tylko dodaj swoje docelowe stanowisko, a w miejscu nazwy firmy wpisz zwrot wskazujący na to, że chcesz pracować właśnie w tym zawodzie. Przykładowo, jeżeli szukasz pracy w IT, możesz wpisać, np. „Front-end developer”, a dalej „poszukujący nowych wyzwań”. Dzięki temu nie zostaniesz pominięty w wynikach wyszukiwania.

8. Dodaj opis poszczególnych stanowisk

Pod każdym ze stanowisk, jakie zajmowałeś, masz możliwość krótkiego opisania swoich zadań, obowiązków i osiągnięć. Zrób to. Wypisz wszystko to, czym możesz się pochwalić. Mniej istotne kwestie możesz spokojnie pominąć. Skup się jedynie na tym, co może stanowić wartość dla twojego przyszłego pracodawcy. Podkreśl swoje zalety i umiejętności, które będziesz mógł wykorzystać w kolejnym miejscu zatrudnienia. Poza tym nie stosuj ogólników. Zamiast tego podawaj same konkrety.

9. Stwórz unikalne podsumowanie zawodowe

Podsumowanie zawodowe to kolejna istotna część profesjonalnego profilu na LinkedIn. Jeżeli umiejętnie wypełnisz tę sekcję, żaden rekruter nie przejdzie wobec niej obojętnie. W wypadku tego serwisu masz na to aż 2000 znaków. Staraj się jednak nie rozpisywać, tylko w zwięzłej formie zawrzyj wszystkie najważniejsze informacje. Ponownie – używaj słów kluczowych, które najpełniej oddają zajmowane przez ciebie dotychczas stanowiska. W ten sposób rekruterzy łatwiej do ciebie dotrą. Pamiętaj też, aby twoje podsumowanie zawodowe było opisane w sposób konkretny. Tak zwane „lanie wody” zupełnie się tutaj nie sprawdzi. Zrezygnuj z kwiecistych opisów, chyba że pracujesz w zawodzie kreatywnym – wtedy taka oryginalność może mieć większy sens. W innym wypadku wszędzie tam, gdzie możesz, postaraj się stosować dane mierzalne. Podczas czytania liczby zawsze przyciągają wzrok. Poza tym kryją się za nimi określone dokonania. Przykładowo, zamiast pisać „posiadam kilkuletnie doświadczenie w konsultingu” zastosuj formę „jestem profesjonalnym doradcą z 5-letnim stażem pracy”. Różnica jest z pozoru niewielka, a jednak kluczowa. Podobnie zrób w wypadku opisywania swoich osiągnięć. Nie bój się podawać danych liczbowych i procentowych. Zamiast „Zajmowałem się pozyskiwaniem klientów”, napisz „W ciągu 3 miesięcy pozyskałem 100 nowych klientów, przez co dochód firmy wzrósł o 10%”. Bycie konkretnym naprawdę ci się opłaci.

10. Twoje kompetencje mówią dużo o tobie

5 umiejętności – takie jest wymagane minimum, niezbędne do stworzenia dobrego profilu na LinkedIn. Opinie co do tego, jaka jest ich optymalna liczba, są podzielone. Bez wątpienia nie należy z nimi przesadzać. Z drugiej strony na pewno możesz pozwolić sobie na wpisanie więcej niż tylko 5 kompetencji. Okazuje się bowiem, że osoby, które tak zrobiły, mają o 27 razy większą szansę na bycie zauważonym przez rekrutera. To powalająca różnica.

W tej sekcji ponownie skup się na konkretach. To również kolejny moment, w którym możesz użyć słów kluczowych. Kiedy zaczniesz wpisywać daną umiejętność, LinkedIn automatycznie zacznie podpowiadać ci określone frazy. Wybierz tę, której szukałeś i zatwierdź ją. Staraj się nie wymyślać własnych zwrotów, tylko korzystaj z tych, które proponuje ci strona. Dzięki temu rekruterzy będą mieli większą szansę, aby dotrzeć do twojego profilu. Poza tym nie zamieszczaj nieprawdziwych informacji. Jeżeli uważasz, że posiadasz zbyt małą liczbę umiejętności – trudno. Lepsze są 3 prawdziwe zdolności niż 10 wymyślonych. Zamiast dodawać kłamstwa, lepiej zastanów się co zrobić, aby zdobyć kolejne kompetencje.

11. Nie tylko działalność zawodowa

Twoje doświadczenie zawodowe jest oczywiście kluczowe, jednak to nie wszystko. Oprócz miejsc zatrudnienia i opisu stanowisk umieść na swoim profilu LinkedIn wszystko to, czym możesz się pochwalić. Otwórz zakładkę „Dodaj część w profilu” (znajdziesz ją po prawej stronie), a następnie rozwiń pole „Osiągnięcia zawodowe”. Wbrew pozorom znajdziesz tam sekcje nie tylko związane stricte z pracą. Będziesz miał również możliwość wpisania swojego wykształcenia oraz doświadczenia wolontaryjnego. Ukończyłeś uczelnię wyższą? Koniecznie dodaj tę informację. Ponadto, jeżeli twoja praca dyplomowa była związana z obszarem zawodowym, w którym chcesz się rozwijać – możesz wpisać jej tytuł. To pokaże, że naprawdę interesujesz się daną branżą i z pewnością przyciągnie uwagę rekrutera. Odnośnie wolontariatu – dodaj go, nawet jeśli wydaje ci się, że twoja działalność w tym obszarze nie przyda ci się na wymarzonym stanowisku. Prawda jest taka, że każda aktywność dodatkowa wygląda dobrze zarówno w CV, jak i na portalu typu LinkedIn

Masz szansę zaprezentować się także w innych sekcjach. Ponownie – kliknij „Dodaj część profilu”, a następnie „Osiągnięcia”. Da ci to możliwość umieszczenia wielu przydatnych informacji. Znasz języki obce? Pochwal się tym. Posiadasz certyfikaty lub patenty? Koniecznie o nich wspomnij. Podobnie zrób w sytuacji, w której ukończyłeś jakiś ciekawy kurs lub zostałeś odznaczony nagrodą lub wyróżnieniem. Ponadto, LinkedIn umożliwi ci także podanie informacji dotyczących działalności w organizacjach, projektów, które współtworzyłeś, twoich publikacji, a nawet wyników testów (tę część wypełnij tylko wtedy, gdy w jakimś teście uzyskałeś naprawdę dobry wynik).

Jak widzisz, masz bardzo szerokie pole do popisu. Im więcej sekcji profilu wypełnisz – tym lepiej. Nie rób tego jednak na siłę. Pamiętaj, że podając te informacje, nie możesz mijać się z prawdą.

12. Unikaj tzw. buzzwords

Jak już wspomnieliśmy, aby twój profil został zauważony, powinieneś używać słów kluczowych, po których rekruter będzie mógł cię wyszukać. Mogą one znaleźć się we wszystkich sekcjach. Musisz jednak pamiętać o jednym – lepiej nie stosować słów, które są bardzo często używane na tego typu serwisach. Tzw. buzzwords czyli popularne zwroty raczej nie pomogą ci w przykuciu uwagi osoby rekrutującej. Kreatywny, efektywny, cierpliwy, odpowiedzialny… To wszystko pożądane cechy, ale pomyśl, ile osób wpisało je do swojego profilu? Na pewno bardzo dużo. Jeżeli skupisz się tylko na tego typu nadużywanych sformułowaniach, będzie ci ciężko wyróżnić się na tle innych kandydatów. Poza tym słowa te są bardzo ogólne. Jeżeli ich używasz, lepiej od razu pokaż przykład z twojego życia zawodowego, który może je potwierdzić. Inaczej będą to tylko puste deklaracje, które nie przekonają nikogo.

13. Be more social

Wypełniając swój profil, nie zapominaj, że LinkedIn to mimo wszystko portal społecznościowy. Fakt, służy do nawiązywania relacji biznesowych i zawodowych, a nie prywatnych, jednak mimo to social media rządzą się swoimi prawami. Pamiętaj, żeby nie być zbyt pompatycznym w opisywaniu swoich doświadczeń. W końcu piszesz dla ludzi, dlatego stosuj ludzki język. LinkedIn to nie to samo co twoje CV (choć istnieje sporo podobieństw). W wypadku profilu w Internecie możesz pozwolić sobie na nieco więcej luzu. Oczywiście nie przesadzaj. Postaraj się jednak wtrącić w swoje opisy coś, co podkreśli twoją osobowość. Pokaż się jako osoba pełna pasji i posiadająca ciekawe zainteresowania.

14. Zadbaj o poprawność i estetykę swojego profilu

Wypełniłeś wszystkie możliwe sekcje swojego profilu. Na pewno zajęło ci to trochę czasu, ale jesteś zadowolony, że masz to już za sobą. Ale chwila, chwila… Czy na pewno o czymś nie zapomniałeś? Aby upewnić się, że nie popełniłeś żadnych błędów najlepiej, żebyś przeczytał swój profil jeszcze raz. Oczywiście, poprawność merytoryczna jest najważniejsza, jednak zakładamy, że pisząc o swoim doświadczeniu, starałeś się nie naginać faktów. W tym punkcie mowa jest o czymś innym – chodzi mianowicie o literówki oraz błędy ortograficzne. Z jednej strony to oczywiste, jednak fakty są takie, że wiele osób o tym zapomina. Oczywiście pomyłka może zdarzyć się każdemu. Najważniejsze jednak, aby w porę ją wyeliminować. Przejrzyj napisany przez siebie tekst i usuń wszelkie możliwe błędy. W końcu chcesz pokazać się jako profesjonalista, prawda?

Poza tym radzimy także, abyś zadbał o większą czytelność swojego profilu. Czytanie ściany tekstu nie należy do przyjemności. Jest to po prostu męczące. Co więcej, jeżeli rekruter zobaczy blok tekstu, co gorsza bez żadnych znaków przestankowych, może go to zniechęcić do zapoznania się z twoim profilem. Dlatego też zadbaj o interpunkcję i podziel swój tekst na akapity tak, aby łatwiej było go przeczytać.

15. Multimedia przyciągną wzrok

Jeżeli sporządziłeś idealny opis swojego profilu – brawa dla ciebie. To jednak wciąż nie wszystko! Samym tekstem nie zainteresujesz dziś już chyba nikogo w Internecie. To, co w pierwszej kolejności przyciągnie wzrok to materiały multimedialne. Na szczęście LinkedIn umożliwia ich publikację. Nie wahaj się wstawiać zdjęć, filmików video, slajdów czy prezentacji. Oczywiście wszystkie te elementy muszą być w jakiś sposób powiązane z twoją pracą. Poza tym zadbaj o ich wysoką jakość. Rozmazane zdjęcie czy filmik w za małej rozdzielczości raczej nie wywrą dobrego wrażenia na rekruterze.

16. Zbieraj rekomendacje i potwierdzenia od innych użytkowników

Stworzenie idealnego profilu na LinkedIn to dopiero początek przygody na tym portalu. W Internecie można napisać właściwie wszystko, dlatego warto, aby ktoś potwierdził wiarygodność umieszczanych informacji. Szczególnie istotne jest to zwłaszcza w kontaktach służbowych. Z pomocą przychodzi opcja potwierdzeń oraz rekomendacji. Im więcej ich uzyskasz, tym bardziej autentyczny będzie twój profil. Jak to działa? To proste. Pamiętasz, jak wpisywałeś do swojego profilu listę umiejętności? W tym wypadku zadziałają właśnie potwierdzenia. Jeżeli jakiś użytkownik (najczęściej jeden z twoich byłych lub obecnych współpracowników) stwierdzi, że faktycznie odznaczasz się daną cechą, ma możliwość zaznaczenia tego na portalu. W ten sposób przy każdej twojej kompetencji pojawi się też odpowiedni numer, oznaczający liczbę osób, które potwierdziły daną umiejętność.

Z kolei rekomendacje oznaczają możliwość skomentowania twojego profilu i wyrażenia opinii na temat współpracy z tobą. Komentarze możesz dostać, np. od współpracowników, a także klientów, którzy zadowoleni byli z twojej pracy. Staraj się nie prosić o rekomendacje swoich znajomych. Profesjonalny rekruter bez trudu rozpozna, która opinia jest prawdziwa, a która została napisana „po znajomości”.

Zbieranie potwierdzeń oraz rekomendacji jest istotnym elementem, który sprawi, że twój profil będzie bardziej przekonujący. Niestety, nie wszystkim chce się pisać nawet krótkie opinie. Jak ich do tego zmotywować? Musisz pierwszy wyjść z inicjatywą. Jeżeli napiszesz rekomendacje lub dasz potwierdzenie umiejętności swoim byłym, lub obecnym współpracownikom, istnieje spora szansa, że będą chcieli ci się odwdzięczyć. Dlatego nie czekaj – jeżeli chcesz zbudować swój profesjonalny i wiarygodny wizerunek w Internecie, musisz poświęcić chwilę na odwiedzenie profili innych osób i interakcję z nimi.

W wypadku, w którym wystawiłeś komuś rekomendację, jednak ta osoba nie kwapi się, by zrobić to samo w stosunku do ciebie – napisz do niej. Nie bój się, że będziesz się narzucać. Tak właśnie działa ten portal. Przypomnij się w sposób uprzejmy i nienachalny. Nie pisz, że prosisz o rekomendację, a raczej zasugeruj, że pamiętasz jak współpracowałeś z tą osobą, i na podstawie tego wystawiłeś jej opinię. Taka aluzja będzie prawdopodobnie wystarczająco zrozumiała.

17. Moderuj swoje rekomendacje

Niestety może zdarzyć się tak, że nie wszystkie polecenia zadziałają na twoją korzyść. Jeżeli uzyskasz rekomendację, która jest napisana w niepoprawny sposób lub po prostu niewiele wnosi do twojego profilu lub wręcz go psuje – nie przejmuj się. Możesz ją ukryć w ustawieniach prywatności, a wtedy żaden rekruter jej nie zobaczy. Dlatego też nie wahaj się, aby w razie potrzeby moderować swoje rekomendacje. Wpływ na twój wizerunek w Internecie ma również to, z jakimi ludźmi masz kontakt, a tobie w końcu chodzi o to, aby pokazać się od jak najlepszej strony. W sytuacji, w której przykładowo otrzymasz rekomendację pełną błędów ortograficznych, będzie wyglądało to po prostu źle. W związku z tym unikaj wszelkich postów, które mogą wpłynąć negatywnie na odbiór twojej osoby przez rekruterów.

18. Buduj sieć kontaktów…

Jako że LinkedIn to portal społecznościowy, musisz za jego pośrednictwem nawiązywać relacje z innymi. Takie są niepisane reguły social mediów. W końcu nie zakładasz swojego profilu tylko po to, żeby był. Liczba twoich znajomych na portalu jest istotnym sygnałem dla rekrutera. Pokazuje, czy znasz ludzi z branży i czy potrafisz odnaleźć się tym środowisku. Jaka jest optymalna liczba kontaktów? W wypadku LinkedIn opinie są podzielone. Szacuje się jednak, że dobrze ich mieć co najmniej 50. Jak to zrobić? Po prostu wyślij zaproszenia do wszystkich osób, które znasz. Mogą to być współpracownicy, znajomi, klienci, a także osoby, które poznałeś na branżowych konferencjach lub eventach.

Warto, abyś pamiętał o jeszcze jednym – w momencie, w którym zapraszasz kogoś do sieci swoich kontaktów, możesz dołączyć do tego spersonalizowaną wiadomość. Zrób to. Napisz krótkie powitanie, w końcu każdy lubi być traktowany indywidualnie.

19. … ale nie zapraszaj nieznajomych

Budowanie sieci kontaktów jest ważne, ale nie za wszelką cenę, dlatego też staraj się nie wysyłać zaproszeń do nieznajomych. Być może liczysz na to, że w ten sposób w krótkim czasie zyskasz wielu znajomych na LinkedIn. Takie działanie może mieć jednak odwrotny skutek. Jeżeli kilka osób odrzuci zaproszenie do kontaktów, twoje konto może zostać zablokowane. Dlatego dodawaj ludzi z głową. I odwrotnie – jeżeli dostajesz zaproszenie od kogoś, kogo nie znasz i czyj profil wydaje się podejrzany – nie przyjmuj go do grona swoich znajomych. W tym wypadku liczy się nie tylko ilość, ale też jakość.

20. Dołącz do branżowych grup

Jeżeli zależy ci na poznawaniu nowych ludzi, śledzeniu nowinek oraz trendów i w zasadzie nieograniczonym dostępie do wiedzy – dołącz do branżowych grup. Są one doskonałą platformą do udostępniania ciekawych artykułów, opinii czy materiałów multimedialnych, a także pomogą ci rozszerzyć sieć kontaktów. Dzięki opcji komentowania możesz dyskutować z innymi ludźmi. W ten sposób nawiążesz nowe znajomości w twojej branży, co na pewno przyda ci się w przyszłości. Pamiętaj jednak, aby twoje komentarze zawsze były merytoryczne. Ma to dodatkową zaletę. Jeżeli w danej grupie rekruter natknie się na wartościowy wpis, istnieje spora szansa na to, że odwiedzi twój profil. To znacząco zwiększy twoje szanse na odnalezienie wymarzonej pracy. Dlatego też nie bój się i aktywnie włączaj się w dyskusje.

21. Nie pozwól na to, aby twój profil był „martwy”

Aktywność dotyczy nie tylko udostępniania postów w grupach. Masz też możliwość dodawania wpisów na swój własny profil! Skorzystaj z tego. Na głównej tablicy masz możliwość publikacji różnych treści. Możesz dodać link do strony zewnętrznej lub stworzyć własny artykuł. W pierwszym przypadku najlepiej, abyś opatrzył go swoim komentarzem. Ponadto, warto też, abyś dodawał zdjęcia oraz materiały video. Dzięki temu twój profil ożyje i nabierze kolorów. To zawsze dobrze wpływa na widoczność danego konta. Dlatego też staraj się publikować treści w miarę regularnie. Będzie to wymagało od ciebie trochę wysiłku i samodyscypliny, ale możesz być pewien, że ci się to opłaci. W ten sposób krok po kroku będziesz budować swój wizerunek. Jeśli udostępniane przez ciebie materiały będą wartościowe, a twoje opinie profesjonalne – wtedy od razu zrobisz lepsze wrażenie na rekruterach. Oczywiście kreowanie wizerunku w sieci to proces długotrwały, dlatego też musisz być cierpliwy.

22. Bądź aktywny w odpowiednich godzinach

Tak jak wszystkie inne portale społecznościowe, również LinkedIn ma swoje „godziny szczytu”. To po prostu czas, w którym większa liczba użytkowników serwisu jest aktywna. Warto więc logować się i publikować w odpowiednich dniach i godzinach. Zadziała to na twoją korzyść, ponieważ w ten sposób może zwiększyć się zasięg twoich postów. Im więcej osób dotrze do udostępnionych przez ciebie materiałów, tym większe szanse na zostanie odnalezionym przez rekrutera lub poznanie nowej osoby z branży.

W wypadku LinkedIna najlepiej publikować od wtorku do czwartku. Weekendy raczej odpadają, ponieważ w tym czasie większość specjalistów odpoczywa od pracy i związanych z nią kwestii. Poniedziałek to również nie najlepszy dzień, ponieważ wtedy każdy pracownik ma co robić i raczej tylko pobieżnie zajmuje się mediami społecznościowymi. Jeśli chodzi o piątek – jest to dzień tuż przed weekendem, więc większość osób jest już nieco rozluźniona. Z tych właśnie powodów środek tygodnia jest najlepszą datą na aktywność w LinkedIn. Co do godzin – najlepiej publikować posty rano, w godzinach obiadowych (czyli w południe) lub wczesnym wieczorem.

23. Pamiętaj, by umieścić ważne dane kontaktowe

Teoretycznie to kolejna oczywistość, ale mimo wszystko warto zwrócić na to uwagę. Czasami chwila roztargnienia może sprawić, że zapomnisz podać swojego adresu e-mail. To duży błąd, ponieważ zawęzi potencjalnemu pracodawcy możliwości kontaktu z tobą do wysłania wiadomości na LinkedIn. Poza tym, oprócz maila warto też, abyś podał linki do stron, na których można cię znaleźć i którymi możesz się pochwalić. Prowadzisz bloga? Daj do niego odnośnik. Posiadasz profesjonalne portfolio w Internecie? Pokaż go światu i udostępnij link!

24. Niech dostęp do twojego profilu ma każdy

Musisz pamiętać też o tym, aby twój profil był publiczny. Jeżeli zmienisz ustawienia prywatności – nikt nie będzie miał do niego dostępu oprócz ciebie. Wtedy posiadanie konta na LinkedIn będzie mijało się z celem – w końcu zależy ci na tym, aby dotarli do ciebie inni ludzie. Kiedy zakładasz nowy profil - automatycznie powinien on być publiczny. Mimo to sprawdź dokładnie wszystkie opcje - w ten sposób będziesz mieć pewność, że jesteś widoczny dla rekruterów.

25. Zastanów się nad utworzeniem profilu w innym języku

Przy tworzeniu swojego konta musisz pamiętać o konsekwencji. Jeżeli w jednej sekcji piszesz po polsku – powinieneś to kontynuować również w kolejnych częściach profilu. Takie przeskakiwanie między językami wygląda chaotycznie i nieporządnie. Jeżeli jednak szukasz pracy w międzynarodowym środowisku lub myślisz o wyjeździe za granicę – warto, abyś stworzył angielską wersję swojego konta. Po prawej stronie profilu głównego widnieje opcja „Stwórz profil w innym języku”. Wystarczy, abyś ją kliknął, a wtedy będziesz mógł rozpocząć wypełnianie sekcji w języku obcym. Jeżeli zdecydujesz się na tę opcję – pamiętaj nie tylko o zachowaniu poprawności, ale również o tym, by informacje na twoim anglojęzycznym profilu pokrywały się z tym, co napisałeś wcześniej po polsku.

Oczywiście angielski to nie jedyna opcja. Jeżeli znasz inne języki obce – możesz wypełnić swój profil, posługując się także nimi.

Bądź cierpliwy

To już wszystkie porady, jakie przygotowaliśmy dla ciebie w dzisiejszym wpisie. Musisz mieć świadomość, że nawet jeżeli posiadasz konto na LinkedIn, praca nie przyjdzie do ciebie sama. Musisz się trochę postarać. Jeżeli jednak zastosujesz się do powyższych wytycznych, twoje szanse na znalezienie wymarzonej pracy wzrosną. Nie stanie się to od razu, dlatego musisz uzbroić się w cierpliwość. Powoli buduj swój profesjonalny wizerunek w sieci, aż w końcu twoje wysiłki zostaną dostrzeżone. W międzyczasie będziesz mógł rozwijać się i zdobywać nową wiedzę dotyczącą twojej branży.

Na temat LinkedIn opinie są oczywiście różne. Jedni twierdzą, że to niepotrzebna strata czasu i że prawdziwy specjalista bez trudu znajdzie zatrudnienie bez dołączania do tego portalu społecznościowego. Inni z kolei uważają, że w dzisiejszych czasach brak profilu w tym serwisie może negatywnie wpłynąć na wizerunek fachowca. Mimo sceptycyzmu niektórych LinkedIn na pewno daje duże możliwości. To nie tylko miejsce, które umożliwia znalezienie nowej pracy, ale również platforma, na której możesz wymieniać swoją wiedzę i doświadczenia z innymi. Z tego powodu warto zainteresować się bliżej tym serwisem i spróbować na nim swoich sił.

Jeżeli posiadasz profil na LinkedIn – mamy nadzieję, że nasze wskazówki pomogły ci go ulepszyć. W wypadku, w którym dopiero zastanawiasz się nad stworzeniem konta – liczymy na to, że przekonaliśmy cię do zrobienia tego kroku. Pamiętaj jednak, że poszukiwania pracy należy prowadzić wielotorowo. Dlatego też, zanim zostaniesz odnaleziony przez headhuntera – nie bądź bierny. Już teraz zapoznaj się z ofertami pracy dostępnymi na stronie Absolvent.pl! Być może czeka tam na ciebie wymarzone stanowisko.

     

Może Cię zainteresować

Szukasz pracy?

powered by