Case study na rozmowie kwalifikacyjnej – jak się przygotować? Przykłady zadań.

15 grudnia 2017

Case study na rozmowie kwalifikacyjnej – jak się przygotować? Przykłady zadań.

Jak uporać się z case study, aby zapunktować u pracodawcy i przekonać go, że nadajemy się do pracy w jego firmie? Sprawę może ułatwić podstawowa wiedza na temat samej metody i sposobów przygotowania się do niej. Zapoznaj się z naszymi poradami i na najbliższej rekrutacji nie daj się zaskoczyć!

Case study, czyli studium przypadku lub analiza przypadku, jest metodą badawczą, która stosuje jednocześnie wiele środków, aby otrzymać jak najdokładniejszą diagnozę. Brzmi poważnie, ale wykorzystanie jej w procesie rekrutacji to bardzo prosta sprawa! Kandydat mierzy się z określonym zadaniem, zwykle podobnym do tego, z jakim miałby do czynienia jako pracownik danej firmy. Musi zapoznać się z otrzymanymi materiałami i odnaleźć się w zarysowanych przed nim okolicznościach. Do dyspozycji ma przede wszystkim opis sytuacji wyjściowej. Mogą być to raporty, listy, rozliczenia, opinie pracowników itp., na podstawie których musi dokonać trafnej oceny sytuacji i znaleźć rozwiązanie.

Podczas gdy kandydat pracuje nad zadaniami, uwaga rekruterów nie skupia się jednak wyłącznie na rozwiązaniu określonych problemów, ale także na sposobie dojścia do rozwiązania.

A nie można klasycznie...?

Skąd w ostatnich latach tak wiele nowych metod wykorzystywanych w procesach rekrutacyjnych? Rozmowa o pracę opiera się głównie na zadawaniu pytań - można w ten sposób sprawdzić wiedzę specjalistyczną, znajomość poszczególnych zagadnień, tzw. umiejętności miękkie, ale wciąż nie mamy pewności, czy kandydat poradzi sobie z obowiązkami na danym stanowisku. Właśnie dlatego rekruterzy coraz częściej uzupełniają rozmowę kwalifikacyjną o case study. Powierzenie kandydatowi konkretnego zadania do wykonania, przede wszystkim weryfikuje jego zdolności - pozwala więc zbadać, czy informacje zawarte w CV są prawdziwe. O ile zgrabne odpowiadanie na pytania można wyćwiczyć, tak umiejętność wywiązywania się z powierzonych obowiązków trzeba po prostu zdobyć.

Podczas Case Study pracodawca nie tylko ma możliwość sprawdzić, czy informacje, które umieściliśmy w swoim CV są prawdziwe, ale przy okazji może zbadać zachowanie kandydata w trakcie wykonywania konkretnych zadań. Zadania z Case Study wymagają umiejętności analizy danych i dokonywania ich syntezy, a także wyciągania poprawnych wniosków i zrozumienia procesów zgodnie z którymi działa firma. Metoda bada także gotowość do wzięcia na siebie odpowiedzialności.

Rodzaje zadań case study

W ramach case study można wyróżnić kilka podstawowych rodzajów zadań. Dzielą się one ze względu na kryterium miejsca i czasu, jakim dysponuje kandydat. Możemy mieć na przykład do czynienia z zadaniem domowym. Przedstawiciel firmy wysyła nam informację ze wskazówkami, jak powinniśmy zadanie zrealizować, a my wykonujemy je zdalnie i odsyłamy. Zwykle mamy na to od jednego do kilku dni. Wadą jest w tym przypadku to, że rekruter nie ma kontroli nad tym, czy kandydat pracował samodzielnie. Najczęściej spotykanym typem case study są więc zadania odbywające się w trakcie rekrutacji (lub Assessment Center) w siedzibie firmy. Czas jakim dysponujemy na wykonanie jest bardzo ograniczony- pracodawca sprawdza w ten sposób umiejętność pracy pod presją czasu i umiejętność opanowywania stresu. Kolejnym rodzajem case study jest zadanie online, które wykonujemy na specjalnie przygotowanej stronie mierzącej czas lub wskazującej deadline.

Innym kryterium podziału jest typ zadania. Są zadania sprawdzające wiedzę, a jej brak ujawnia się bardzo szybko i uniemożliwia poprawne wykonanie zadania. Do innych wymagane są konkretne umiejętności. W przypadku takiego typu case study, rekruterzy sprawdzają przede wszystkim to, czy poradzimy sobie z wykonywaniem ważnych na określonym stanowisku poleceń. Może być to np. zlecenie kandydatowi ubiegającemu się o stanowisko grafika, wykonanie określonej grafiki. Ostatni typ zadań bada kandydata pod kątem umiejętności rozwiązywania problemów oraz dopasowania do stanowiska i zespołu. Oczywiście jedno zadanie może spełniać wiele wymienionych wyżej funkcji jednocześnie.

O czym warto pamiętać?

Bardzo przydatne może być zapoznanie się z kilkoma wskazówkami dotyczącymi Case study.

  • Nie zapomnij o solidnych podstawach - dobrze przemyśl i zaplanuj swoje działanie. W czasie wykonywania zadania zastosuj wiedzę o firmie (weź pod uwagę jej cele i możliwości).
  • Nie nastawiaj się na zero-jedynkową ocenę twojej pracy! Case study ma sprawdzić twoje możliwości i musi być rozwiązane twoim sposobem. Nie spodziewaj się oceny wg klucza “pytanie-odpowiedź”.
  • Nie bój się pytać! Niektóre zadania są konstruowane tak, że pewnych informacji potrzebnych do ich wykonania brakuje. Celem jest sprawdzenie, czy zauważysz brak istotnych informacji.
  • Jeśli zadanie polega na stworzeniu czegoś kreatywnego, co w razie niepowodzenia twojej rekrutacji firma może wykorzystać do swoich celów np. tekst, projekt lub logo warto zastrzec prawa autorskie. Nieczyste zagrywki ze strony pracodawców, rzadko, ale niestety się zdarzają.
  • Nie warto tkwić w przekonaniu, że forma nie jest istotna. Bardzo często liczy się nie tylko efekt końcowy, ale także sposób wykonania.

Przykłady z rekrutacji wzięte

W zależności od tego na jakie stanowisko i do jakiej firmy aplikujemy, proces rekrutacyjny może być różny.Można się jednak przygotować na każdą sytuację choćby przez zapoznanie się z przykładowymi poleceniami, z którymi mieli do czynienia inni kandydaci. Pozwala to stworzyć sobie zarys tego, czego można się spodziewać, gdy natrafimy na Case Study. Nie zostaniemy wtedy totalnie zaskoczeni i sparaliżowani przez stres.

Przykłady case study:

  • Case study, które symuluje kłopotliwą sytuację w pracy. Celem jest sprawdzenie, czy kandydat potrafi uporać się z problemem i znaleźć jego rozwiązanie.

Jesteś odpowiedzialny za organizację spotkania z kierownictwem firmy, z którą planujecie podpisać kontrakt o strategicznym znaczeniu. Spotkanie odbywa się w jednym z hoteli, który zarezerwowałeś. Niestety ktoś z pracowników hotelu popełnił błąd i nie uwzględnił zarezerwowania stolików na kolację. Hotel, który wybrałeś był ostatnim miejscem w bliskiej okolicy, gdzie oferowano kolację o wysokim standardzie. Jesteś w drodze na spotkanie w centrum konferencyjnym. Masz 20 minut na dojazd na miejsce spotkania z interesantami, a zaraz po nim macie się udać na uroczystą kolację. Co robisz?

  • Zadanie, z którym będziesz miał styczność w codziennej pracy. Sprawdza m.in. podstawową umiejętność wymaganą na stanowisku i pracę pod presją czasu.

Napisz tekst zawierający opis firmy w oparciu o wskazane informacje. Zwróć uwagę na czytelność przekazania informacji i ciekawą formę. Opis ma być interesujący zarówno dla klientów, jak i partnerów biznesowych. Masz 45 minut, tekst ma zawierać się w przedziale 1200-1500 znaków (bez spacji) i być napisany w pierwszej osobie.

  • Zadanie sprawdzające umiejętność analizy otrzymanych danych. Pracodawca ma możliwość przyjrzeć się w jaki sposób kandydat analizuje dane i na jakiej podstawie dokonuje wyboru.

Firma planuje zawarcie kontraktu z grupą transportową. Priorytetem jest bezpieczeństwo dostaw i długoterminowość umowy, nie czas realizacji poszczególnych przesyłek. Porównaj 6 otrzymanych ofert i wybierz najkorzystniejszą.

  • Zadanie weryfikujące znajomość branży. Kandydat musi wykazać się znajomością określonych narzędzi, okoliczności i wpływu różnych czynników na skuteczność podejmowanych działań. W tym przypadku musi posłużyć się wiedzą na temat działań marketingowych oraz uwzględnić okresy w roku, gdy popyt na określone produkty jest największy.

Przygotuj zarys rocznego planu działań marketingowych dla wskazanych produktów firmy. Czas wykonania zadania - 60 minut.

To jedynie kilka przykładów. Kombinacji może być bardzo wiele. W czasie rekrutacji możemy natrafić także na zadania polegające na poprawieniu kodu w określonym programie, przygotowaniu grafiki, dokonaniu obliczeń na podstawie zestawień finansowych czy odegraniu scenki sprzedażowej z rekruterem. Ich wspólną cechą jest nastawienie na jak najdokładniejszą weryfikacje określonych umiejętności kandydata. Badają również jego kreatywność, samodzielność i gotowość do podejmowania decyzji.

Wiesz już, że case study na rozmowie kwalifikacyjnej to nic strasznego. Jeśli jesteś gotów na podjęcie pracy, z pewnością poradzisz sobie także z wykonaniem zadania. Podejdź do niego z dystansem i uświadom sobie, że wykonanie każdego case study to dla ciebie cenna lekcja. Aby być w pełni gotowym warto wcześniej zorientować się, czy firma, do której aplikujesz przeprowadza case study w ramach swojej rekrutacji! Przed spotkaniem warto sprawdzić rozmowy kwalifikacyjne na Absolvent.pl! Wierzę, że gdy na następnej rekrutacji pojawi się case study, świetnie sobie poradzisz!

Może Cię zainteresować

Szukasz pracy?

powered by