Jak wymiatać na karierowych eventach?

4 października 2017

Jak wymiatać na karierowych eventach?

Konferencje, meet-upy, targi pracy - eventów zorientowanych na rozwój zawodowy jest coraz więcej. Czy czujesz, że wykorzystujesz ich potencjał w pełni? Czy może masz wrażenie, że niewidzialna bariera powstrzymuje cię przed tym, żeby wszystkim pokazać na co cię stać? Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się jak zaprezentować się w najlepszym świetle i stać się eventowym LeBronem Jamesem, Tony Hawkiem i Davidem Beckhamem w jednym.

Kanałów kontaktu z potencjalnym pracodawcą lub współpracownikiem jest coraz więcej. Ludzi, którzy są biegli w ich wykorzystaniu, również.

Jest to sytuacja świetna dla dynamiki polskiego rynku pracy. Ma to jednak swoje minusy. Jednym z nich jest to, że łatwo jest zostać w tyle.

Poznaj więc nasze porady i dowiedz się:

  • Jak się wyróżnić podczas eventów.
  • Jak sporządzić porażko-odporny plan działania.
  • Jak zdobyć informacje gwarantujące sukces.
  • Jak pójść za ciosem i wykorzystać kontakt do zdobycia wartościowej pracy.
  • Jak otrząsnąć się z ewentualnych porażek i zawsze wracać do gry.

Czyli innymi słowy, jak zostać eventowym wymiataczem.

wydarzenia kariera eventy 1

1. Nie wątp w siebie. Wyróżnij się.

Światowym gwiazdom też bywa ciężko, ale nie wątpią w swoją skuteczność. Ty też nie powinieneś.

Pamiętaj, że bez względu na charakter i wielkość wydarzenia, większość ludzi albo jest, albo była w sytuacji podobnej do twojej. Też szukali pracy, też mieli trudne chwile, też czasem wątpili czy jeszcze kiedyś uda im się znaleźć pracę marzeń.

Natomiast, o ile wielu ludzi jest w podobnej sytuacji, to nikt nie ma do zaoferowania DOKŁADNIE tego samego co ty.

Tak więc zastanów się nad tym jak przedstawić się tak, żeby nikt nie miał wątpliwości, że jest w tobie coś wyjątkowego. Najlepiej tak, żeby ominąć zbędne detale i przejść od razu do sedna.

Wykorzystaj w tym celu 20-sekundowe “elevator pitch” - taktykę amerykańskich przedsiębiorców. Zakłada zupełnie przypadkowe znalezienie się w windzie z szefem korporacji, z którą chcieliby współpracować lub inną okazję do błyskawicznego opowiedzenia komuś ważnemu o swojej firmie.

20 sekund to mniej więcej tyle, ile winda wjeżdża na najwyższe piętro. To również mniej więcej tyle niepodzielnej uwagi, na ile możesz liczyć rozmawiając z ludźmi na grupowych wydarzeniach. Jeśli nie wzbudzisz zainteresowania, raczej nie licz na więcej.

Poćwicz tak, żeby w tym krótkim czasie jak najlepiej powiedzieć:

  • Kim jesteś.
  • Dlaczego uważasz, że jesteś właściwą osobą.
  • Co chcesz robić, z kim współpracować lub gdzie aplikować.

Ważne jest jednak to, żebyś nie przygotował jednego “elevator pitch” dla każdego rozmówcy. Co innego będziesz chciał powiedzieć potencjalnemu pracodawcy, co innego potencjalnemu pracownikowi, a zupełnie co innego klientowi.

Więc zastanów się nad tym do kogo kierujesz swoją wypowiedź i upewnij się, że w twoim przedstawieniu zawarty jest jakiś problem, który możesz pomóc rozwiązać.

Weźmy przykład z naszego podwórka, czyli Absolvent Talent Days. Wyobraźmy sobie, że Janek, student SGH, chce szybko się przedstawić właścicielowi startupu, w którym bardzo chciałby pracować.

“Część, jestem Janek i studiuję Zarządzanie i Marketing na SGH”. Zzzzz.

Lub

“Cześć, jestem Janek i studiuję Zarządzanie i Marketing na SGH. Prowadzę bloga o zarządzaniu w stylu lean, napisałem ebooka “Zarządzanie Lean, a Mały Biznes. Praktyczne Zastosowania”. Bardzo chciałbym poszerzyć swoje umiejętności podczas stażu w Państwa firmie.”

Natomiast jeśli w swoim “elevator pitch” możesz zawrzeć jedynie obejrzenie całego Netflixa… cóż, wiesz nad czym możesz pracować ;)

2. Sporządź plan działania.

Powinieneś mieć plan działania precyzyjny jak sekwencje gry najlepszych drużyn koszykarskich.

Podpowiedź dla niezorientowanych: to bardzo, BARDZO precyzyjne plany.

Zaplanuj z kim chcesz porozmawiać i czego chcesz się dowiedzieć. Jeśli będziesz chciał poznać każdego po trochu, tak naprawdę... nie poznasz nikogo.

Zrób więc listę 3-5 osób lub firm, które są twoimi celami i tego się trzymaj. Natomiast żeby dobrze się przygotować do rozmowy…

wydarzenia kariera eventy 2

3. Zdobądź dane.

Upewnij się, że znasz wszystkie powszechnie dostępne informacje o interesującej cię firmie lub osobie.

Zrobisz tym samym dobre wrażenie i udowodnisz, że naprawdę ci zależy.

Jeśli idziesz na konferencję małych biznesów i szukasz potencjalnych klientów, znajdź 3 firmy, których profil najbardziej by ci odpowiadał i dowiedz się WSZYSTKIEGO, co możliwe na ich temat.

Poznaj ich niszę, ich klientów, postaraj się zrozumieć z jakimi problemami się borykają i jak możesz im pomóc.

Jeśli idziesz na targi pracy, wybierz 3-5 firm, na których najbardziej ci zależy i dowiedz się o nich absolutnie wszystkiego. Przeczytaj firmowego bloga, wywiady z klientami, wywiady z przedstawicielami zarządu lub HR. Przejrzyj profile pracowników na linkedinie.

Kiedy przyjdzie do rozmowy z przedstawicielami tej firmy i wykażesz się szeroką wiedzą, bardzo wyróżnisz się na tle kandydatów, którzy chcą aplikować “wszędzie, gdzie się da”.

Nie musimy chyba dodawać, że u pracodawcy taki kandydat ma wielkiego plusa.

4. Idź za ciosem.

Jeśli zdobyłeś od kogoś wizytówkę lub prośbę o kontakt mailowy, wyśmienicie!

Natomiast zanim przystąpisz do świętowania, bądź pewny, że faktycznie podtrzymasz tę relację.

Jeśli nie odezwiesz się w rozsądnym czasie, szansa pewnie przepadnie, a wraz z nią cały twój wysiłek włożony w przygotowania.

Tak więc, bądź pewien, że napiszesz w ciągu 24 godzin i powołasz się na wydarzenie, na którym się poznaliście. W ten sposób szansa na zbudowanie długotrwałej relacji lub otrzymanie pracy marzeń, znacząco wzrasta.

wydarzenia kariera eventy 3

5. Otrząśnij się i powtórz.

Nie udało ci się wprowadzić wszystkiego w życie? Popełniłeś błąd i zamiast się wykazać wiedzą wpadłeś po uszy?

Nie przejmuj się!

Z pewnością czeka cię jeszcze wiele okazji, żeby się wykazać i zdobyć pracę marzeń.

Nie możesz się doczekać, żeby wykorzystać te porady? Bardzo chcesz wprowadzić je w życie? Świetnie się składa, bo niebawem pojawi się okazja do:

  • Porozmawiania z rekruterami i zdobycia informacji z wewnątrz firmy.
  • Przedstawienia swojej kandydatury.
  • Przejścia próbnej rozmowy kwalifikacyjnej.
  • Zrobienia wymiatającego zdjęcia do CV.
  • Poznania innych wymiataczy.

Darmowy bilet możecie pobrać na oficjalnej stronie Absolvent Talent Days - największych targów pracy i praktyk w Polsce.

wydarzenia kariera eventy 4

Do zobaczenia!

Może Cię zainteresować

Szukasz pracy?

powered by