Chcesz dostać dobrze płatną, ciekawą i rozwijającą pracę. Uzbrojony w kilka dyplomów uczelni wyższych, oczekujesz, że świat stanie przed Tobą otworem. Pierwszy kontakt z rzeczywistością bywa jednak bolesny. W pracy słabo płacą, siedzenie na Pudelku jest ciekawsze niż zadania, które dostajesz, a perspektywa rozwoju niepewna jak przyszłoroczny śnieg na święta. To normalne, ale jest na to rada.
Puste CV, brak doświadczenia i młody wiek jeszcze nikomu nie pomógł dostać ciekawej pracy. Odmiana losu leży jednak w Twoich rękach. 4-5 lat po ukończeniu studiów to właśnie ten czas, w którym upór, aktywność, nastawienie i wybory jakich dokonasz mogą wyróżnić Cię na tle milionów polskich absolwentów i rozpędzić Twoją karierę. Co powinieneś wiedzieć? - Lepiej żałować, że coś się zrobiło niż tego, że się czegoś zaniechało. Większość najważniejszych decyzji w życiu to te, które zostały podjęte bez zastanowienia, w sposób instynktowny, zgodny z charakterem człowieka. Karierę robią tylko optymiści. Optymista zawsze myśli w zakresie pozytywnego scenariusza, jest człowiekiem, który wierzy ludziom - mówi dr hab. Marek Belka, premier, minister finansów, prezes Narodowego Banku Polskiego.
1. Pokora jest niezbędna na drodze do sukcesu. Ale bez przesady.
Niemal każda pierwsza praca składa się prawie w 100% z zadań, których nie lubimy robić. Wyższe stanowiska i większe doświadczenie gwarantują zmianę tego stanu rzeczy, jednak zanim je osiągniesz nie denerwuj się, że musisz wykonywać zadania z pozoru mało atrakcyjne. Na początku uczysz się przede wszystkim tego “jak” pracować, z projektami i z ludźmi. Jak to zrozumiesz, łatwiej będzie Ci później podejmować się trudniejszych wyzwań. Jednak pamiętaj - żadne pieniądze nie zrekompensują nudy w pracy. Jeśli nie angażujesz się w swoją pracę, zmień ją natychmiast (o ile oczywiście nie masz jakiś fatalnych zobowiązań).
Karierę robią tylko optymiści.
- dr hab. Marek Belka, premier,prezes Narodowego Banku Polskiego
2. Podróżuj, póki masz czas :)
- Skończcie studia i jedźcie w podróż dookoła świata. To będzie dla was wartościowe i wyjątkowe doświadczenie, które rozwinie waszą osobowość, wiele was nauczy i zmieni waszą perspektywę patrzenia na życie. Mieszkałem w życiu tylko dwa razy za granicą - w Rosji przez 7 lat i w Brazylii przez 4 lata. Żałuję, że nie byłem bardziej ukierunkowany na podobne wyjazdy. Praca za granicą jest fantastycznym doświadczeniem życiowym. Możliwości stoją przed wami otworem, wszystko jest w waszych rękach - radzi Piotr Dziwok, Country Chair Shell Companies in Poland & General Manager for Shell Business Operations Centre.
Nie zamykajcie się na nowe doświadczenia.
- Marcin Warwas, Vice President Comarch
3. Madonna też zaczynała, a było jej naprawdę trudno...
Na początku kariery Twoje nastawienie jest niemal tak samo ważne jak właściwy wkład w pracę. Nikt nie lubi pracować z opryskliwymi, niekulturalnymi, wiecznie naburmuszonymi osobami, nawet jeśli dobrze wykonują swoje zadania. Jeśli jesteś naprawdę wyjątkowy to prawdopodobnie więcej zachowań zostanie Ci wybaczonych, ale większość z nas nie jest AŻ TAK dobrych. Co jeszcze się liczy?
Skrupulatność to wizytówka wysokiej jakości. W relacjach zawodowych bardzo ważne jest budowanie wzajemnego zaufania. Koncentracja na szczegółach, sprawdzenie podwójnie i oddawanie materiałów, które nie zawierają pospolitych błędów to najprostszy sposób żeby je zdobyć od ludzi, których nie znasz za dobrze.
4. Szukaj i nie poddawaj się. Bądź jak Bond na tropie terrorysty.
Dopasowanie do kultury organizacji, w której pracujesz jest bardzo istotne. W jednym miejscu pracy możesz być postrzegany jako totalny tępak, w drugim będziesz lubiany i osiągniesz świetne wyniki. Nie wahaj się szukać i zmieniać miejsca pracy, aż znajdziesz takie, w którym będziesz się dobrze czuł. Bądź ze sobą szczery, ale też nie podejmuj pochopnych decyzji. Daj sobie czas na to, by się zaaklimatyzować i dobrze poznać pracodawcę. Pamiętaj też, że zawsze możesz założyć własną działalność i rządzić nią według własnych praw!
Najczęściej jednak będziesz pracował w zespole ludzi o różnych osobowościach, więc pamiętaj: mów swoim współpracownikom lub przełożonym jaki masz problem. Inaczej nigdy mogą się o nim nie dowiedzieć. Akceptowanie status quo lub milczenie oznacza, że zgadzasz się na sytuację, w której się znajdujesz. Jeśli Ci coś nie pasuje, lub masz problem - powiedz to na głos. Pamiętaj, by mówić grzecznie i z szacunkiem do drugiej osoby. - Po pierwsze - wykorzystujcie ten czas żeby zdobywać doświadczenie i podróżować. Później, jak zaangażujecie się w karierę i będziecie mieć rodziny tego czasu będzie dużo mniej. Po drugie - w żadnym wypadku nie żyjcie przeszłością i nie zamykajcie się na nowe doświadczenia. Patrzcie w przyszłość i budujcie konstruktywne wnioski z napotkanych sytuacji. Po trzecie - gdy już przyjdzie moment decyzji pójścia do pracy, zastanówcie się, gdzie chcecie pracować, czy i jak ta praca może połączyć wasze pasje z zainteresowaniami - mówi Marcin Warwas, Vice President Comarch
Źródło:
- Michael Chen, “Psychology of Everyday Life: What were the best things you learned on your first job?”, Quora.com