26 marca 2021
Sztuczna inteligencja w marketingu online
Sztuczna inteligencja odnosi coraz większy sukces w wielu obszarach technologii. Firmy z różnych branż, w tym również z zakresu marketingu cyfrowego, inwestują w nowoczesne rozwiązania, które pomagają zwiększyć efektywność strategii biznesowych, segmentować odbiorców i zarządzać kampaniami reklamowymi.
Jak działa sztuczna inteligencja?
Sztuczna inteligencja może okazać się bardzo przydatna w zachęceniu użytkowników do odwiedzenia danej witryny. Maszyny już teraz są w stanie pisać wiadomości i tworzyć raporty na podstawie udostępnionych danych i informacji. Następnie automatyczny system po przejrzeniu danego bloga, obejrzeniu filmu lub zakupie przedmiotu wyświetla użytkownikom podobne treści, które mogą go zainteresować w bardziej zaawansowany i spersonalizowany niż dotąd sposób – tak działają na przykład podpowiedzi na popularnej platformie Netflix.
Poza uwzględnieniem historii przeglądania, sztuczna inteligencja będzie w stanie zbadać wpływ poszczególnej rekomendacji na użytkownika i ustalić jego reakcję. W efekcie nieistotne reklamy zostaną zminimalizowane, a użytkownik otrzyma informacje o produktach, który w rzeczywistości mogą go zainteresować. Sztuczna inteligencja może również przygotowywać rekomendacje dla anonimowych użytkowników, na przykład korzystających z usługi VPN, badając ich aktywność w danym serwisie, a także wykorzystywać informacje o innych klientach o podobnym profilu.
Strategie automatyzacji w marketingu są możliwe dzięki wielkim zbiorom danych, big data i ich inteligentnemu wykorzystaniu przez maszyny. Big data sprowadza się do legalnego wyszukiwania informacji z różnych źródeł, ich pobierania, gromadzenia, a następnie wykorzystywania szczegółowych detali na temat użytkowników. Banki gromadzą dane, które wynikają z transakcji na kontach użytkowników, firmy wypuszczają własne aplikacje, których pobranie wiąże się z koniecznością wyrażenia zgody na dostęp aplikacji do niektórych danych. Pozwala to na projektowanie kampanii z różnymi przekazami dla poszczególnych odbiorców i w zależności od ich zachowania modyfikowanie dalszego działania i wyznaczania kierunków rozwoju.
Do czego jest stosowana sztuczna inteligencja?
Sztuczna inteligencja w programach Messenger i WhatsApp jest już używana jako system komunikacji przez wiele dużych przedsiębiorstw. WhatsApp Business oferuje firmom specjalne narzędzia do automatyzacji. Aplikacja ma na przykład funkcje wysyłania automatycznych wiadomości powitalnych i szybkiej odpowiedzi, które mają na celu usprawnienie komunikacji z użytkownikami. Facebook Messenger dla firm pozwala natomiast zbierać informacje o zainteresowaniach klientów i umożliwia tworzenie reklam na podstawie automatycznego procesu zadawania pytań użytkownikom.
Obecnie jednym z najczęstszych użyć sztucznej inteligencji są wirtualni asystenci. Chatboty odpowiadają na zapytania użytkowników właściwie natychmiast również poza standardowymi godzinami pracy. Poprzez wykorzystanie uczenia maszynowego, czyli aktualizowania algorytmów, pomagają sprawdzić jakie są najczęstsze pytania użytkowników na temat danego produktu lub usługi. Klient otrzymuje odpowiedź na większość podstawowych pytań natychmiast i nie musi czekać na połączenie z konsultantem.
Im więcej interakcji klient dokonuje z chatbotem, tym lepsze zatem będą wyniki dla firmy. Perspektywy wirtualnych asystentów wykraczają poza automatyzację zakupów, doradztwo czy aktywizację usług. Przyszłością chatbotów jest rozwój umiejętności przypominających ludzkie, nad czym już pracują niektóre marki. W praktyce klient będzie mógł na przykład zalogować się na Facebooku i wpisać hasło, że poszukuje koszuli w kropki. Wirtualny asystent dopyta o szczegóły, a następnie sam przekieruje użytkownika do witryn sklepowych, posiadających dany produkt w swoim asortymencie.