Umiejętności interpersonalne – TOP 10, które warto rozwijać

4 czerwca 2019

Umiejętności interpersonalne – TOP 10, które warto rozwijać

Podjęcie pracy, szczególnie tej pierwszej, wiąże się z wieloma mikro-wyzwaniami już od samego początku tego procesu. Widziałeś już wiele naprawdę przyciągających ofert pracy (a jeśli nie, to koniecznie zerknij np. TUTAJ) i chcesz złożyć tam swoje CV. Od dawna chodzą Ci po głowie i zachęcają swoimi ogłoszeniami.

Pytanie tylko: jak przekonać przyszłego pracodawcę, aby wybrał akurat Ciebie? Co zrobić, gdy doświadczenia zawodowego brak, a ambicja na objęcie atrakcyjnego stanowiska całkiem wysoka? Czy wystarczy fakt, że jesteś komunikatywny, szybko się uczysz i lubisz pracować z ludźmi?

Skup się na tym, co umiesz

Właśnie tak. Wiemy, że brak doświadczenia zawodowego może zniechęcać do aplikowania na niektóre oferty pracy. Powinieneś jednak pamiętać, że od czegoś trzeba zacząć i być może warto na początek spróbować swoich sił na praktykach studenckich lub stanowiskach juniorskich. Wówczas duże doświadczenie nie będzie wymagane, a jego ewentualny brak z pewnością nadrobisz swoimi umiejętnościami interpersonalnymi lub kompetencjami społecznymi. Jak to zrobić najlepiej? 

Zacznijmy od tego, czym właściwie są umiejętności interpersonalne i dlaczego są tak ważne w życiu zawodowym. Z definicji wynika, że kompetencje dotyczące relacji międzyludzkich to ogół umiejętności społecznych wykorzystywanych w celu jasnej komunikacji z innymi ludźmi oraz w celu osiągnięcia konkretnych rezultatów. Czyli, prościej mówiąc, wszystkie te cechy, które pozwalają nam nawiązywać pozytywne relacje z innymi, a potem utrzymywać je w przyjaznej atmosferze. 

Co zatem do nich zaliczamy? Zdolności interpersonalne to głównie umiejętności miękkie, których nie da się zmierzyć liczbami, ale za to są widoczne w codziennych zachowaniach każdego z nas. Większość z nich wynika z charakteru, ale wielu możemy się po prostu nauczyć.

Przykłady umiejętności interpersonalnych:

  • zdolności komunikacyjne (np. umiejętność słuchania, przemawiania publicznego, etc.)
  • umiejętność nawiązywania relacji z innymi ludźmi
  • wiedza na temat tworzenia jasnych komunikatów oraz zarządzania przekazem (werbalnym i niewerbalnym)
  • zdolność do negocjacji
  • wypracowywanie kompromisów
  • umiejętność wywierania wpływu (również manipulacji ludźmi)
  • asertywność
  • adaptacja w społeczeństwie
  • umiejętność radzenia sobie z przeszkodami i konfliktami
  • zdolność do pracy w zespole (np. zarządzanie zespołem, delegowanie zadań, komunikowanie zmian, akceptacja odmiennego zdania, wspólna motywacja, etc.)

Co wpisać do CV?

Wiesz już, jakie są podstawowe kompetencje interpersonalne. Czas więc, abyś rozpoznał te, które wpisują się w Twoją osobowość i dał o nich znać przyszłemu pracodawcy. Nie obawiaj się, że zabrzmi to banalnie. W przypadku, gdy nie masz dużego doświadczenia zawodowego, najlepszym rozwiązaniem będzie wypisanie wszystkich wartościowych umiejętności interpersonalnych do Twojego CV. Czy to jednak dotyczy tylko kandydatów na początku drogi zawodowej? Niekoniecznie. Większość kompetencji, które wymieniliśmy w tym artykule jest poszukiwanych również na wyższych stanowiskach, ponieważ są one uniwersalne i wpisują się w powszechne zasady współpracy z ludźmi. Żeby wszystko w tym temacie stało się jasne, powiedzmy sobie dwa słowa o każdej umiejętności interpersonalnej przydatnej w pracy.

TOP 10 kompetencji interpersonalnych, które warto rozwijać:

1. Zdolności komunikacyjne

Nie bez powodu na pierwszym miejscu w naszym rankingu. Komunikatywność bardzo często idzie w parze z otwartością, która pozwala na swobodne porozumiewanie się z innymi i nawiązywanie długotrwałych relacji, również biznesowych. Jak można je rozwijać? Słuchaj uważnie, a sam wypowiadaj się jasno i w sposób kulturalny. Kolejność nieprzypadkowa - niewielu ludzi potrafi aktywnie słuchać, a to klucz do sukcesu w efektywnej komunikacji.

2. Umiejętności nawiązywania relacji z innymi ludźmi

Bezpośrednio powiązane ze zdolnościami komunikacyjnymi. Tutaj również warto popracować nad aktywnym słuchaniem, ale również nad zaangażowaniem w rozmowę. Trafne pytania, niebanalne odpowiedzi, a także pamięć do pozornie nieistotnych szczegółów z pewnością zostaną docenione i będą stanowiły solidną podstawę relacji.

3. Jasny komunikat i zarządzanie przekazem

Jeśli chcesz być zrozumiany, musisz komunikować swoje myśli w sposób jasny i najlepiej jednoznaczny. Pozwoli to uniknąć potencjalnych nieporozumień, a obu stronom konwersacji da pewność ustaleń. Warto zwrócić uwagę również na gesty i mimikę - powinny być spójne z tonem i przekazem komunikatu.

4. Zdolność do negocjacji

Relacje międzyludzkie to nie tylko przyjemne rozmowy o pogodzie i tzw. ‘small talks’, ale również dyskusje, negocjacje i kompromisy. W tych drugich najważniejsze jest to, aby prowadzone były w atmosferze kulturalnej dyskusji, z uwzględnieniem argumentów i kontrargumentów na dany temat. Nie próbuj na siłę przekonać kogoś do swojego pomysłu. Wysłuchaj jego propozycji, a następnie zaprezentuj korzyści, które płyną z Twojej koncepcji.

5. Wypracowywanie kompromisów

Każda dyskusja czy też negocjacja powinna zakończyć się zadowoleniem obu stron, czyli tzw. kompromisem. Umiejętność wypracowania takiej zgody, czyli między innymi zrezygnowania z części swoich przywilejów, jest bardzo ważna w kontekście relacji międzyludzkich. Warto czasem odpuścić, by w kolejnej sytuacji zyskać podwójnie. Spróbuj!

6. Umiejętność wywierania wpływu

Zdolność wywierania wpływu na innych ma szczególne znaczenie w sytuacji, gdy masz ambicję na stanowisko menedżerskie lub gdy chciałbyś w przyszłości zarządzać ludźmi. Mimo że sama cecha brzmi dość groźnie, nie należy odbierać jej negatywnie, a w ramach jej rozwoju skupić się po prostu na umiejętnościach perswazji.

7. Asertywność

Poniekąd związana ze zdolnością do wywierania wpływu. Tym razem chodzi o to, byś wiedział, kiedy powiedzieć ‘nie’. Dlaczego to tak ważne? Zdecydowanie za często zgadzamy się na rzeczy, których nie chcemy lub nie powinniśmy robić. Spróbuj w codziennych sytuacjach poćwiczyć asertywność, a z pewnością w przyszłości zobaczysz efekty tych treningów.

8. Adaptacja społeczna

Zdolność do szybkiego odnajdowania się w nowych warunkach to cenna umiejętność interpersonalna, która przydaje się szczególnie w momencie, gdy w pracy pracujesz nad różnymi projektami i w różnorodnych zespołach. Łatwe przystosowanie się do nowych warunków z pewnością ułatwi pracę i zaoszczędzi cenny czas.

9. Umiejętność radzenia sobie z przeszkodami

W wielu ofertach pracy wśród wymagań znajdziesz właśnie tę umiejętność. Przeszkody zdarzały się od zawsze i nie jesteśmy w stanie ich uniknąć w żadnej sferze naszego życia. Dlatego tak cenną cechą jest szybkie reagowanie i planowanie rozwiązania dla napotkanego problemu. Pracodawcy doceniają kandydatów z takimi kompetencjami, spróbuj więc potrenować np. przez walkę z codziennymi trudnościami.

10. Zdolność do pracy w zespole

Mowa tu zarówno o pracy zespołowej z perspektywy członka, jak i koordynatora grupy. W tej cesze zawiera się większość poprzednich, dlatego jeśli aktywne słuchanie, jasna komunikacja i umiejętne negocjacje staną się dla Ciebie codziennością, bez obaw Twoja zdolność do pracy w zespole będzie wysoko rozwiniętą kompetencją interpersonalną, którą warto pochwalić się w CV.

Gotowy? To do dzieła!

Teraz już wiesz, jakie umiejętności interpersonalne powinieneś rozwijać, by Twoje CV wyróżniło się na tle innych. Mogą się one okazać niezwykle przydatne szczególnie w momencie, gdy jesteś na początku kariery zawodowej. Jeśli jednak jesteś już kilka lat na rynku pracy i szukasz nowych wyzwań - nie wahaj się i uzupełnij swoje dokumenty aplikacyjne o umiejętności, których poszukują pracodawcy. Pokaż, że Twoja kandydatura to nie tylko kompetencje twarde takie jak znajomość MS Office lub prawo jazdy kategorii B. Podkreśl swoją osobowość, która prawdopodobnie świetnie odnajdzie się w zespole Twojego przyszłego pracodawcy.

Jeśli chciałbyś doszlifować niektóre ze swoich kompetencji, spróbuj znaleźć w Internecie idealny dla siebie trening interpersonalny lub zbiór gier rozwijających umiejętności interpersonalne. Takie ćwiczenia prawdopodobnie pozwolą Ci również zmierzyć poziom wybranych zdolności. A jeśli już poczujesz, że większość z nich wpisuje się w Twój profil kandydata, nie wahaj się i aplikuj na wybrane oferty pracy! Wykorzystaj je już podczas rozmowy rekrutacyjnej, by zaimponować przyszłemu pracodawcy.

 

Może Cię zainteresować

Szukasz pracy?

powered by