O grupie Absolvent.pl Rozwiń
10 porad: jak radzić sobie ze stresem?

11 czerwca 2019

10 porad: jak radzić sobie ze stresem?

Stres to nieodłączny element życia każdego z nas. Towarzyszy nam podczas podejmowania poważnych decyzji, ale także przy tych codziennych, drobnych wyborach. Stres bardzo często kojarzy się bezpośrednio z pracą. Deadline’y, KPI-e, zyski - ile można! Co zrobić, żeby nie zwariować?

Co to stres?

Stres to reakcja organizmu na nieoczekiwane wydarzenia lub sytuacje, które zakłócają jego równowagę. Duża ilość obowiązków albo zbyt duża odpowiedzialność, wiąże się ze strachem, że nie podołamy. Wzrasta poziom adrenaliny i właśnie wtedy pojawia się stres. To szereg zachowań i odczuć, które wprawiają Cię w niepokój. Skoro już wiemy czym jest, to jak walczyć ze stresem?

Przede wszystkim, stres nie zawsze jest negatywnym zjawiskiem. Jeżeli pojawia się sporadycznie, potrafi przynieść pozytywne efekty. Stres motywuje, pomaga się skoncentrować na danym zadaniu oraz zwiększa efektywność. Problem zaczyna się wtedy, gdy stres pojawia się zbyt często i utrudnia nam wykonywanie codziennych czynności. Jeżeli zdarza Ci się przeklinać, być agresywnym, płakać - to znak, że nie panujesz nad nim.

Jakie są skutki stresu?

Długotrwały stres może doprowadzić do rozwoju poważnych chorób na tle psychicznym, między innymi do depresji czy nerwicy. Organizm jest osłabiony, a w efekcie spada odporność. Może to skutkować rozregulowaniem cyklu miesiączkowego u kobiet, otyłością, migrenami, wypadaniem włosów, a nawet cukrzycą i chorobami serca. Jeżeli zaczynasz zauważać negatywne rezultaty u siebie, zacznij działać jak najszybciej.

Jak pokonać stres?

Poniżej przedstawiamy 10 najbardziej efektywnych metod, które pomogą poradzić sobie ze stresem.

1. Sen

Najlepszy sposób na stres? Wyśpij się! Pełny sen, który trwa 8 godzin, to najlepszy odpoczynek dla ciała i organizmu. Będziesz miał więcej pozytywnej energii motywującej do działania. Sen obniża poziom kortyzolu w organizmie, dlatego kładź się spać o regularnych porach i ogranicz użycie smartphone’a wieczorami. Twój tryb życia nie pozwala Ci na przespanie całej nocy? Utnij sobie drzemkę w ciągu dnia, pomoże to nadrobić zbyt małą ilość snu.

2. Ruch

Nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna to świetna technika na wszelkie smutki, ale także na rozładowanie stresu. Sport pomaga się doltenić oraz uwalnia endorfiny, czyli hormony szczęścia. Nieważne, czy pójdziesz pobiegać, popływać lub pochodzić, liczy się sam wysiłek, a nie jego rodzaj.

3. Medytacja

Czym ona jest? Medytacja to praktyka, która oczyszcza umysł z wszelkich myśli. Pozwala wyciszyć się, poprawia pamięć, ale przede wszystkim, uodparnia na stres. Zanim sięgniesz po tabletki na nerwy, spróbuj usiąść wygodnie i skup się na swoim oddechu. Wbrew pozorom, ciężko jest myśleć o niczym. Myśli pojawiają się same. Dlatego na początku skup się na jednej rzeczy. Może to być płomień palącej się świeczki albo dźwięk relaksującej muzyki. Praktykuj regularnie, a z czasem zapomnisz, czym jest stres.

4. Muzyka

Puść głośno ulubioną muzykę i śpiewaj, tańcz, baw się! Zabawa dostarczy endorfin, pozwoli się zrelaksować i zajmie głowę inną czynnością. Muzykę można też wykorzystać w inny sposób. Utwory instrumentalne ze spokojną linią melodyczną, mogą skutecznie pomóc w odstresowaniu się. Warto poeksperymentować także z odgłosami natury, takimi jak śpiew ptaków albo szum wiatru.

5. Śmiech

Śmianie się rozluźnia organizm i poprawia nastrój. Dlatego żartuj ze znajomymi do woli! Nawet jeżeli nie masz najmniejszej ochoty, spróbuj się uśmiechnąć. Wysyłasz wtedy informację mózgowi, że jesteś zadowolony, więc to odpowiedni moment, aby uzupełnić braki pozytywnej energii.

6. Zmiana podejścia

Zastanów się, co konkretnie powoduje u Ciebie stres. Pomyśl, czy możesz wyeliminować te sytuacje lub rzeczy ze swojego życia. Jeżeli tak - zrób to. Wyjdź wcześniej z domu i nie stresuj się korkami na drodze. Zrób plan dnia i sukcesywnie odznaczaj wykonane zadania. Zmień pracę na spokojniejszą - sprawdź najnowsze oferty pracy i praktyk TUTAJ. Stresują Cię rzeczy niezależne od Ciebie? Bądź odpowiedzialny za swój stres i nie nastawiaj się negatywnie. Sam sobie na to pozwalasz.

7. Stawianie celów krótkoterminowych

Kiedy widzisz perspektywę pięciu egzaminów, trzech projektów i dwóch esejów, można się załamać. Dlatego, aby pozbyć się stresu, patrz krótkoterminowo i twórz dzienną listę “to do”. Zajmij się jedną czynnością naraz (o tym, dlaczego multitasking nie istnieje, przeczytasz TUTAJ). Skup się tylko na tym, co masz do zrobienia dzisiaj. Planowanie obowiązków pomoże skoncentrować się na konkretnej rzeczy, a także uszeregować myśli.

8. Dobra dieta

Zajadanie stresu chipsami i ciastkami nie poprawi Ci nastroju, wręcz przeciwnie! Takie bomby kaloryczne sprawiają, że jesteś ospały. Kolejna kawa albo napój energetyczny to również nienajlepszy pomysł, ponieważ kofeina podnosi poziom stresu. Dbaj o nawodnienie i pij 2 litry płynów dziennie, nie wychodź z domu bez śniadania, a paluszki zamień na bakalie.

9. Oddech

W internecie znajdziesz mnóstwo propozycji ćwiczeń oddechowych, które pomogą uporać się ze stresem. Kontrola oddechu oraz rozluźnienie ciała, pomogą się odprężyć i na chwilę zapomnieć o zmartwieniach. Regularne ćwiczenia polepszają jakość snu, obniżają poziom kortyzolu, wzmacniają system odpornościowy, a także pomagają zapanować za emocjami.

10. Relaks

Jakkolwiek to brzmi, znajdź czas na chwilę relaksu. Wiemy, że masz milion rzeczy do zrobienia, ale 30 minut Cię nie zbawi, a rozdział ulubionej książki lub odcinek serialu z pewnością pomoże się zrelaksować. Stres często jest powiązany ze zmęczeniem i przepracowaniem, dlatego dbaj o siebie i pozwól sobie odpocząć.

Pamiętaj o tym, że stres jest bezużyteczny. Warto przejąć nad nim kontrolę i polepszyć standard swojego życia. Według raportu GFK, aż 33% stresujących sytuacji jest związanych z pracą. Polaków stresuje presja czasu, natłok obowiązków, a także nadmierna biurokracja. Ułatw sobie życie i dopasuj pracę pod swoje potrzeby - nie na odwrót. Wejdź na absolvent.pl i aplikuj do firm, które sprostają Twoim wymaganiom.

Może Cię zainteresować