Jak szukać pracy? Te niestandardowe metody są niezwykle skuteczne

4 grudnia 2017

Jak szukać pracy? Te niestandardowe metody są niezwykle skuteczne

Poszukiwanie pracy. Moment, w którym każdy z nas mierzy się z morzem dostępnych ofert. Znajdujemy, aplikujemy i… nie dostajemy odpowiedzi. Sytuacja na rynku pracy zmienia się w ekspresowym tempie. Wszystko wskazuje na to, że era tradycyjnego CV ustępuje miejsca kreatywności. Klasyczne ogłoszenia o pracę są wypierane przez nowe sposoby pozyskiwania pracowników. Jak zachować się wobec tego trendu i objąć stery wymarzonego stanowiska?

Po ukończeniu, prestiżowych nieraz, studiów i latach przygotowywania się do zawodu okazuje się, że do wymarzonej pracy jeszcze długa droga. Pracodawca wymaga przede wszystkim doświadczenia zawodowego, czegoś, czego zdecydowana większość studentów i absolwentów nie posiada. Warto podejść do sytuacji na chłodno i uświadomić sobie, że od czegoś trzeba zacząć… Nie oszczędzaj zatem samokrytyki i pokory wobec siebie i skup się na poszukiwaniach.

Mocne fundamenty

Zanim przejdziemy do nowych sposobów poszukiwania pracy, potrzebujemy silnych podstaw. Przede wszystkim należy zrozumieć, że poszukiwania wymagają czasu. Wysyłanie jednego czy nawet pięciu CV tygodniowo to zdecydowanie za mało. Podejdźmy do tego profesjonalnie. Poszukiwanie pracy można porównać do treningu sportowego. Możesz oszukiwać i robić coś byle jak, ale prędzej czy później odczujesz, że takie działanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Bądź zatem systematyczny i konsekwentny.

Selekcja ogłoszeń o pracę

Jeżeli wszystkie ogłoszenia o pracę mają wg ciebie taką samą funkcję, to uwaga... Teraz może zaboleć. Celem niektórych ogłoszeń rekrutacyjnych wcale nie jest znalezienie idealnego kandydata! Ogłoszenia o pracę mogą spełniać bardzo różne funkcje. Znajomość zasad tworzenia poszczególnych ofert i umiejętność dokonywania selekcji na podstawie tej wiedzy pozwoli ci zaoszczędzić czas i uczyni twoje działania skuteczniejszymi.

Omówię pokrótce kilka typów ogłoszeń i przedstawię ich funkcje.

  • Ogłoszenia niejawne charakteryzują się brakiem nazwy firmy, która prowadzi rekrutacje. Taki typ ogłoszeń może pojawić się np. gdy firmy nie chcą, aby ich pracownicy wiedzieli o planowanych zmianach w składzie zespołu. Może to być również spowodowane chęcią zachowania tajności działań wobec konkurencji.
  • Ogłoszenie o charakterze reklamy ma za zadanie promocję firmy, nie pozyskanie nowych pracowników. Charakteryzuje się zwykle dużą w stosunku do całości ogłoszenia nazwą firmy, bogatą grafiką i bardzo ogólnie sprecyzowanymi wymaganiami. Często występuje w dużym formacie.
  • Komunikat dla konkurencji - chodzi o zagrywkę, w której pracodawca wystawia ogłoszenie w celu zmylenia konkurencyjnych firm (np. informacja o wejściu na nowy rynek) lub wysłania jej określonego komunikatu.
  • Tworzenie baz danych - wyjątkowo “niesportowe” zachowanie; celem takich ogłoszeń jest zdobycie jak największej ilości danych osobowych o kandydatach rozpoczynających karierę. W przypadku takiego ogłoszenia wymagania będą nakreślone bardzo ogólnie, tak aby grupa docelowa była jak największa.
  • Ogłoszenie prawdziwe - patrz poniżej.

Ogłoszenie prawdziwe będzie zatem zawierać nazwę firmy i krótki opis jej działalności. Powinna znaleźć się w nim również pełna nazwa stanowiska. Wymagania są opisane konkretnie i w sposób charakterystyczny dla danego stanowiska (to pokazuje, że rekrutujący poszukuje kandydatów o określonych cechach i kwalifikacjach). Na końcu umieszczony jest adres firmy, numer telefonu, bądź inny sposób kontaktu.

Twoje szanse na udane poszukiwania znacznie zwiększy korzystanie z portali, gdzie oferty pracy są sprawdzone i wiarygodne. Kandydata szuka się tam wyłącznie w celu nawiązania poważnej współpracy, nie do opisanych wyżej nieczystych zagrywek. Warto odwiedzić portal Absolvent.pl, aby znaleźć atrakcyjną ofertę pierwszej pracy lub stażu.

Ogłoszenia do lamusa?

Według szacunków ponad 80 % procesów rekrutacyjnych w Polsce to działania ukryte (bez ogłoszeń o rekrutacji). Dobrych kandydatów na rynku nie ma wielu i zwykle są oni już zagospodarowani, dlatego aby znaleźć odpowiednią osobę na proponowane stanowisko, trzeba się natrudzić i wykazać większą inicjatywą niż tylko zamieszczenie ogłoszenia.

Oto kilka z nowych metod stosowanych przez firmy:

  • Head-hunting (direct search) -składanie ofert osobom, które aktualnie nie poszukują pracy, często aktywnym zawodowo
  • System poleceń pracowników - opisałem go w dalszej części
  • Dbałość o dobre opinie zarówno w internecie, jak i te przekazywane “pocztą pantoflową”
  • Programy stażowe pozwalające zainteresować firmą studentów i absolwentów
  • Wykorzystanie portali zawodowych, gdzie pracownicy prezentują swoje doświadczenie

Dlatego frazy w stylu “Badź kreatywny” to nie puste slogany Firmy odchodzą już od klasycznych poszukiwań polegających jedynie na dodaniu ogłoszenia. Stare, sprawdzone dawniej metody ogłoszeń stają się coraz mniej skuteczne.

… i każdy jest zadowolony - system poleceń pracowników

Wśród nowych sposobów pozyskiwania pracowników dominuje obecnie system poleceń pracowniczych. Jest to metoda, która ma wiele zalet dla każdego, kto bierze udział w tym procesie. Pracodawca znajduje pracownika na stanowisko, na które rekrutuje. Osoba polecająca zyskuje nagrodę, zwykle pieniężną i do tego pomaga swojemu znajomemu w znalezieniu dobrej pracy. Poza tym relacja jaka zachodzi między pracodawcą a rekomendującym nowego pracownika ma jeszcze jedną istotną funkcję. Pracownik czuje, że ma realny wpływ na kształt firmy i że jego rekomendacja ma znaczenie. A polecany? Oczywiście znajduje pracę. Dodatkowo ma świadomość, że jego znajomy może dzięki niemu cieszyć się z dodatkowej gotówki czy innej nagrody.

Nie bój się zatem pytać znajomych, czy firma, w której pracują nie potrzebuje obecnie pracownika na stanowisko, które cię interesuje. Przyjemnie czyta się pozytywny scenariusz opisany wyżej, ale jeszcze przyjemniej wcielić go w życie! Warto zastanowić się, do których znajomych mógłbyś się zwrócić w tej sprawie. Dobrym pomysłem byłoby też napisanie ogłoszenia np. na swojej tablicy, że szukasz pracy na określonym stanowisku i wykorzystać możliwości, jakie daje liczba znajomych na fb.

Zawodowe portale społecznościowe - CV, którego nie musisz rozsyłać

Zaprezentuj się korzystając z portali społecznościowych o charakterze zawodowym. Dzięki takimi witrynom masz możliwość profesjonalnego zbudowania swojego wizerunku jako eksperta. Dzieje się to przez odpowiednie uporządkowanie informacji i dużą czytelność strony.

Jak skutecznie wykorzystać potencjał zawodowych społeczności online? Podobnie jak w przypadku CV dużą rolę odgrywa zdjęcie na twoim profilu. Musi być ono profesjonalne, unikamy zatem umieszczania zdjęć z wakacji, imprez czy spotkań rodzinnych. Dane na twoim profilu powinny być prawdziwe i aktualizowane. Informacje uaktualniamy nie tylko w razie potrzeby znalezienia pracy, ale po każdym kursie, szkoleniu, zdobyciu certyfikatu językowego itp. Pokazuje to, że nieustannie się rozwijamy. Jeśli chodzi o informacje o zajmowanych stanowiskach, ważne jest dokładne opisanie swoich obowiązków i umiejętności, które nabyliśmy w trakcie pracy. Nie zapominajmy też o sile referencji - jeżeli wiemy, że ktoś ceni naszą pracę, uważa, że dobrze się z nami współpracuje - poprośmy go, by wspomniał o tym na naszym profilu. Możesz w tym celu poprosić znajomego z poprzedniej pracy aby napisał kilka słów o tobie. Dzięki temu zyskamy wizerunek sumiennego i zaangażowanego pracownika.

Jak cię widzą… Serwisy społecznościowe a szukanie pracy

Jeśli już jesteśmy przy tematyce portali społecznościowych przyjrzyjmy się tym “niezawodowym”. Musisz mieć świadomość, że niektóre z twoich aktywności, np. na facebooku, instagramie itp., mogą skutecznie blokować otrzymanie wymarzonej pracy. Sprawdzanie przez pracodawców kont społecznościowych kandydatów jest dziś rzeczą powszechną. Główne scenariusze, w których twój profil na portalu społecznościowym ma wpływ na decyzje o zaproszeniu cię na rozmowę kwalifikacyjną są dwa:

  1. Na twoim profilu pracodawca znajduje prywatne, kompromitujące zdjęcia. Nie stawia cię to w najlepszym świetle, bo jako pracownik firmy będziesz poniekąd jej wizytówką na zewnątrz. Jeśli nie potrafisz dobrze reprezentować samego siebie, jak masz być kompetentny do reprezentowania firmy? Wulgarne czy kontrowersyjne posty również nie będą procentować.
  2. Pracodawca odwiedza twój profil i jest pozytywnie zaskoczony tym, że potrafisz umiejętnie pogodzić swoją pasje, zainteresowania i poglądy z dobrym wizerunkiem. Nie znajduje również kompromitujących treści. Dodatkowo twój profil stawia cię ponad typowym użytkownikiem fb.

Jest też oczywiście trzecia droga, bardziej neutralna, gdy twój profil nie zawiera niczego, co mogłoby świadczyć o tobie. Nie przyniesie to korzyści , ale z drugiej strony na pewno cię nie obciąży. Rozwiązaniem dla osób, które mają raczej luźne podejście do profili społecznościowych, jest dbanie o ustawienia prywatności. W ten sposób ograniczymy odbiorców zdjęcia “about last night” wyłącznie do naszych znajomych lub jakiejś ich grupy.

Kreatywne metody szukania pracy

Przedstawię teraz kilka kreatywnych sposobów szukania pracy. Chodzi o pokazanie innego spojrzenia na problem, nie o kopiowanie któregoś z patentów. Musisz mieć świadomośc, że pracodawcy z pewnością zwracają uwagę na nietypowe metody poszukiwań. Wynika to z faktu, że niemal każdy sposób prezentacji będzie ciekawszy niż kolejne nudne CV. Widząc duży wkład starań w objęcie przez nas danego stanowiska, pracodawca czuję się również doceniony jako człowiek. W końcu starasz się o pracę właśnie w jego firmie.

Przykładów nowych sposobów na znalezienie pracy jest całe mnóstwo. Znane jest dość powszechnie video CV Dominiki Stefańskiej, z wykształcenia aktorki mającej doświadczenie pracy w mediach. Nagrała ona prezentację swojej osoby w formie telewizyjnego wydania wiadomości. Z kolei Mark Wheeldon po dwóch latach bycia bezrobotnym i bezowocnych poszukiwaniach stanął na środku ruchliwej ulicy z tabliczką informującą, że poszukuje pracy. Po 3 godzinach złożono mu ofertę. Niektórzy, jak Ewa Suchodolska wykupują billboard i kreatywnie go zagospodarowują. Pani Ewa dostała dzięki niemu pracę i teraz zajmuje się przygotowywaniem plakatów reklamowych. Wykorzystała ona również do promocji swojej osoby stronę internetową. Warto pisać bloga lub prowadzić stronę, która będzie naszą wizytówką. Można stworzyć ulotki lub plakaty reklamujące twoją kandydaturę. Niektórzy wystawiają nawet na aukcje internetowe swój czas i umiejętności.

Przedstawiłem zaledwie część sposobów na niestandardowe szukanie pracy. Najwięcej zależy jednak od ciebie. Wykorzystaj kreatywność. Pamiętaj, jeśli jesteś naprawdę wytrwały, w końcu znajdziesz wymarzoną pracę!

Może Cię zainteresować

Szukasz pracy?

powered by